Tuesday, June 20, 2017

Gossip Raya....

Hari raya apalah kita bikin? Mestilah makan-makan dan sembang-sembang. Saya punyalah terkejut, rupa-rupanya cerita pasal 1MDB yang dinaikkan semula dah dua kali pada tarikh dah nak dekat-dekat raya itu sebagai satu strategy pihak lawan untuk menumbangkan parti yang telah sedia ada.

Ada yang konfiden yang strategy ini strategy bodoh geduak yang tidak ada kesan apa-apa pada parti pemerintah. Saya rasa strategy ini bagus, tapi tak yakin ia akan dapat menjatuhkan parti pemerintah pada PRU akan datang.

Faktor Sabah dan Sarawak tak patut kita pandang sepi. Saya pernah bercakap-cakap dengan seorang pemuda yang begitu-begitulah, yang benci pada Pemimpin utama sedia ada dan ada individu lain yang lebih layak untuk memegang teraju utama Negara. Saya biarkan sahaja dia bercakap sampai puas dan bila dah puas dia bercakap, saya tanya, "ko ingat pembangkang boleh tawan Sabah ka?" dia pasimistik. Susah katanya. BN--UMNO bolehlah nak perasan yang Sabah--Sarawak itu deposit tetap meraka.

Pihak pembangkang patut tumpu lebih pada dua Negeri/negara ini kalau mau menang. Tak payahlah pening kepala sangat dengan semenanjung ini. Tumpukan saja pada di sebelah sana. Cara mana? Manalah saya tahu. Saya bukan pakar strategi politik pun hihihi...Apa pun jika ditakdir lain kalilah kau pembangkang, perbuatan memaki-hamun orang sebelah sana untuk melempiaskan kekecewaan macam yang telah dibikin pada kekelahan-kekalahan lalu adalah satu benda yang sangat bodoh.

Lagu mana nak tawan hati orang sana, kena pandai-pandai fikirlah. Mungkin dengan rasa cinta. Kau tahu kenapa saya kata tak ada rasa cinta antara Semenanjung dan orang sana, sebab masa saya kerja di sana, one of my office mate kata, masalah kau sana di Semenanjung tak bagi kudis sama kami di sini.

Iya jangan ko tayang cincin besar Rosmah, dan jerit red-flags-red-flags. Gelaang ka, rantai,ka sebab orang Sabah tak makan gelang, rantai, jet segala bagai. Derang pun tak amik port red flag tu apa binatangnya hihihi... Saya yang lebih setahun menetap di sana, masih juga pening-pening lalat bagaimana isu gelang besar Rosmah, telur ikan sturgeon Rosmah ada kaitan dengan duit curi dari tabung 1MDB. 1MDB tak pernah cakap dia kena curi pun. Dia berhutang sampai 42billion, pasal dia bodoh tak pandai meniagalah, bukan sibuk layan Rosmah makan telur ikan naik jet peribadi, lepas tu shopping lukisan, apartment, rantai, berlian segala bagai.

Kalu tuan badan dah kata dia rugi sebab masalah dia, apa barang kita bersakit-sakit nak kata dalam tuan badan ada pencuri,kan. itu kata saya yang masih tak habis dengan pening--mentaliti-masyarakat Sabah yang simplistik, tak kisah nak bergelang-gelang...

Tapi lain rasanya haba dan hawa disini. Apapun kita tunggu lepas raya. Nanti saya hapdate... apa kata sedara-sedara saya. I bet kita takkan cakap pasal 1MDB, pun. Kisah macam mana nak buat kueh raya terkini, kisah kulit popiah susah nak dapat kat mini-mart lagi juicy dari mengenang berlian dan telur ikan orang.

No comments: