Monday, June 12, 2017

Mana SERIKANDI Melayu?

Done mengumpat kawan sendiri, mari cerita balik pasal Hannah. Tapi bukan Hannahlah, tapi pasal apa yang lebih baik untuk kita lakukan bila berhadapan dengan Hannah. Saya tak kata anak Pak Usup tu tak bagus. Iya baguslah ada jaguh belasah-Hannah macam dia. Tapi ada tidak jaguh seumpama Hannah untuk diketengahkan. Apa? Hafiz Hamidon. Iyalah---iyalah Hafiz Hamidon. Tapi Hafi Hamidon dalam bidang politik.

Ada tidak? Yang kita ada Dayana Sofea hehehe….
Ok Datuk Azalina? Dia dah tak sebaya Hannah. Nurul Izzah. Iya Nurul Izzah. Tapi apa sudah jadi sama Nurul, kita pun tidak tahu. Dia mestilah perempuan. Perempuan Melayu Islam. Tak kiralah parti Pemerintah atau pembangkang.

Terlalu amat cantik dan sempurna pertumbuhan Hannah, tapi kenapa tidak pada Nurul dan Dyana. Kenapa dalam parti pemerintah, langsung tak ada satu pun nama yang iconic. Di manakah perginya perempuan-perempuan cantik, anggun dan berkebolehan yang telah banyak berusaha memberi kemenangan pada parti pemerinta ini pergi?

Parti pemerintah tidak ada perancangan rapi “gromming” ahlinya yang berbakat untuk jadi sehebat Hannah. Saya pasti ada ramai calon-calon yang jika usaha “grooming” ini dilakukan dari dulu lagi, dari Hannah darjah satu hehehe… taklah dari umur belasan tahun, pasti kita ada mirror imej kepada Hannah. Bila Hannah pandang padanya seperti memandang dirinya sendiri cuma yang beza Hannah membawa harapan besar kristianisasi, dan dia pula Serikandi Melayu membawa gagasan Islamiyah yang syumul.

Ciri-cirinya….

Seorang perempuan Melayu muda sebaya-sebaya Hannah juga, manis macam Dayana, berakhlak terpuji. Teguh jati diri Melayunya kuat dan haruslah sudah berumah-tangga. Memiliki keluarga bahagia. Terlambatkah parti pemerintah mencari Mirror Imej Hannah? Saya rasa tidak. Saya Cuma tidak faham dalam banyak-banyak dana besar yang mereka miliki, dengan kekuatan media yang ada di tangan mereka, kenapalah mereka tak boleh ada seorang “Hannah”—Melayu---Championing for Islam in moderate, graceful and beautiful way. Saya suka baca catatan Helen Ang yang begitu detail bagaimana Gerja, The Star dan Media-sosial baru, seperti blog, Tweeter, Facebook dengan jayanya digembeling untuk membina seorang Hannah yang unggul. Kenapa kita yang milik lebih banyak media, yang coveragenya lebih luas, (bukan bercetak sahaja, tapi kita ada media prima,pun) langsung kita tak boleh buat macam yang mereka dah buat?

Since ini Ramadhan yang penuh barakah, marilah kita berdoa tak kira parti politik yang presidennya beragama Melayu dan beragama Islam tak kiralah UMNO, PAS, PKR, AMANAH, dikurnai/berjaya mengromming  “their very own Hannah”

Ini bukan soal meniru, tapi  kita telah ada terlalu ramai anak Pak Usup, sebagai benteng pertahanan bangsa kita, tapi kita langsung tak ada wajah-wajah manis yang lemah gemalai, tapi penuh dengan VISI dan MISI untuk ubah dunia, bagi menguatkan benteng pertahanan kita yang sekian hari, menerima terjahan dari pihak-pihak yang inginkan perubahan. Sesekali cubalah ada Hanis Zalika, politiklah pula! Bukanlah saya suruh ambil Hanis Zalika bagi jawatan politik, eh tu tak ble, cuba cari dalam puteri-puteri itu yang ada “iras-Hanis Zalika” yang punya misi dan visi mau mengembalikan kegemilangan Bangsa Melayu, segemilang zaman Raja-Raja Melaka dulu yang mengusai perdaganan di Selat Melaka. Kalau Hannah Lawyer, Mirrornya kenalah yang berpendidikan professional macam dia juga. Ini mirrornya Siti Kassim, alahai, menyedih,kan? Tak kisahlah Puteri PAS ka, Puteri UMNO,ka, Serikandi, Pribumi ka, Puteri PKR, Amanah,ka, DAP ka, janji dia Melayu dan beragama Islam.

Oklah jom, kita cari resepi apa nak masak buka nanti…. Stresslah tengok muka-muka Ahli Politik Perempuan Melayu, ini,kan. Apalah politik Melayu ni, kalau politik mesti nak yang garang-garang macam anjing kuat Menyalak, kalau tak garang banyak skandal macam Dayana dan Nurul. Yang tak de skandal macam artis, Hanis Zalika, tak ada ka?



No comments: