Sunday, January 26, 2014

TERAPI MINDA

(Magistret,kan ada, so berhentilah nak mengada-ngada dengan laki orang dalam Facebook)

Saya terfikir nak tanyakan soalan ni pada kawan FB saya. Tapi saya fikir balik tak payahlah, kalau dia busy tak de masa nak layan soalan2 bodoh ni saya sedih. Kalau dia layan pula, kita saling layan melayan berbalas massange, tak lama lepas tu nanti saya "kena serang"lah pula macam yang dulu-dulu tuuuuh, perempuan gatal pegacau laki/jantan orang lain. Jadi esok pun saya boleh tanya pada kawan-kawan atau masa saya nak certified true copy sijil nanti saya boleh tanya sama majistret kat opis aje ni. Tapi sebab saya dah tulis saya letak ajelah kat sini. Massage yang tak kesampaiannya adalah seperti berikut:-

Saya ada 2 benda nak tanya awak ni.

Sebelum tu saya nak cerita dulu perkara yang menyesakkan hati saya. Tiba-tiba aje hari ni saya rasa standard-standard ni dah tak best lagi. Pensyarah history saya ada kata akan datang satu ketika nanti kamu tidak sukakan/berperang dengan standard. Sebab saya dah tak sukalah ni, hari ini saya rasa kerajaan Malaysia  tak patut tukar basis perakaunannya dari asas tunai kepada accrual basis macam yang kebanyakkan dipakai oleh Negara-negara maju. Dia mesti tanya benda alah ni punya sebab memang dah wajib kita nak beralih pada 2015 nanti. FYI, (saya dapat maklumat dari dalam portal SPA,lah, mana lagi) nak pakai 4 orang aje. Interview satu Malaysia, ribu-ribuan calon.  

Soalan pertama saya awak rasa macam kurang ajar tak kalau saya cakap jujur dari hati saya yang saya tak berapa setuju lagi kerajaan nak tukar asas perakaunnannya.  Tak ka saya ni dah jadi macam kartun/lalang dah sebab masa pergi interview juruaudit hari tu, saya kemain lagi gian/teruja sangat dengan peralihan kepada Accrual Basis Accounting nih. 5/2 (tak sampai setahun) dah lain pula jawabnya, dah tak suka lah pulaaakkk.


Lagi satu soalan ke 2, awak rasa kalau orang tu nak cari calon Penolong Akauntan  agak-agaknyalah apa yang mereka tengok/cari. Saya ni jenis terima seadanya aje. Saya tak retilah nak membayang-bayang ni. Hari tu yang saya pergi interview yang gagal tu,kan. Komen dia, sebagai juru audit saya perlu berminda pembangkang, tapi jangan sampai nampak pembangkang. Dan dia tak nampak ciri-ciri itu ada pada saya. Saya ni perempuan, mak saya kata hodoh kalau perempuan ni banyak sangat bangkangnya. Itu kalau orang nak cari bini,kan. Nak cari juruaudit, kena membangkanglah pula, ni akauntan ni ntah apa pulalah maunya ye…hmmm. Susah betul hati saya, ni. 

No comments: