Friday, January 17, 2014

Kangkung VIRAL II

Aik, kangkung Laagiiii. Ya kangkung lagi, itulah yang saya malas nak bertekad-tekad nih. Memang Kangkung nih, memang. Tak padan kangkung tapi boleh bikin kita sangat marah. Kali ini saya marahkan gambar di bawah.

Gambar ini saya ambil dari blog ini


Ya memang marahlah…Pasal dia, mau sahaja rasanya melayan nafsu mencarut-carut, memaki-hamun, menyumpah-seranah dan lain-lain akan seluruh keturunan bangsa nan satu itu. Mau saja tapi tak buat, pun sebab saya ini bangsa yang ada tuhan, ada nabi petunjuk jalan yang sangat mulia, tinggi akal budi lagi terpuji akhlaknya. Kerna sayangkan Nabi, lah saya mau mencontohi perangai baginda sebaik mungkin. Guru saya meriwayatkan bahawa Tuhan dan Nabi saya tidak pernah mencarut.

Pun rasa marah saya terhadap bangsa biadap ini bukanlah pasal sikap biadap mereka. Saya sendiri pun kadang-kadang marah dan biadap pabila saya rasakan saya perlu berbuat demikian.

So biadap bukan isunya, yang buat saya marah ialah pasal kerakusan dan tipu-daya mereka. Bukan menjadi rahsia lagi yang harga barang di Negara ini tidak terletak 100%  kepada mekanisma permintaan dan penawaran pasaran. Pasaran kita kotor. Tidak bersih. Siapakan yang pengotor ini? Jawablah sendiri. Semua pun tahu, siapa mereka. Cuma dulunya mereka ada segan dan silu, tapi hari ini sudah tidak lagi. Kita semua sudah senang, kita semua sudah tamak, sudah pandai irihati. Jadi sudah tidak rasa malu lagi untuk memasang angan, langsung mempamerkan dendam kesumat, kedengkian di hati yang setelah sekian lama dipendam.

Orang yang marah-marah kata sepatutnya lelaki berkemeja putih itu keluarkan idea macam mana nak tolong rakyat turunkah harga barang, bukan menghina pemimpin lawan. Mereka juga dengarnya sudah berpakat nak berkumpul di satu tempat mau mengajar lelaki yang sedang menyumbat kangkung itu tentang adab. Satu perbuatan yang saya kira sangat sia-sia. Mengajar orang yang sudah terlalu angkuh dan tidak boleh diajar lagi adalah perbuatan yang sia-sia umpama mencurah air di daun keladi.


Satu aje yang boleh mengajar dia. Ketamakan dan kebiadapa manusia lain. Penuhilah hajat Si TAMAK yang bertuhankan MATERI, nescaya bukan lelaki itu sahaja, bahkan semua kita akan jadi sangat terpelajar. Pensyarah matematik saya yang sebangsa dengan saya pernah kata “if human don’t want to learn the soft way, let them learn it the hard way”

No comments: