Thursday, January 2, 2014

Orang-orang HEBAT

Skeptikal. Itu perkataannya. Skeptikal jugalah menjadi racun orang pandai macam saya ini. Banyak benda kita skeptical. Contohlah macam dari cerita yang lalu, contoh eh, contoh jah. Bila mana saya diajar Negara akan maju, cara nak hadap Negara maju dengan kerja keras untuk dapat duit lebih, duit gaji tinggi, belanja pun tinggi, semua naik. Kerja keras, belajar bersungguh-sungguh. Itu ajelah yang saya nampak. Saya yang diperkenalkan dengan “inflation spiral” sejak A-LEVEL memang tak nampak kemungkinan harga barang boleh turun.

Namun bila kita berkerja, bercampur gaul, berbual-bual, bercakap-cakap,  berblog, kita berjalan-jalan offline, maupun  surfing online,  kita ditemukan dengan pelbagai pendapat dan kepercayaan dari mereka-mereka yang bukan dalam bidang kita yang percaya, harga barang, indeed boleh turun kalau kita tukar kerajaan atau gulingkan kerajaan yang sedia ada dengan apa cara sekali pun.

Saya yang membesar dalam bidang saya, saya skeptical, dan  mula berkata-kata dalam hati benda yang macam-macam. Iya saya yang kerani, kuli-kuli batak ni memang rasa macam nak ketawa, pun ada. Kadang-kadang memang ada juga kata dalam hati “alahai belajar tinggi-tinggi pun tapi cakap serupa macam orang gila yang kuat berangan”


Mujurlah saya ni kerja kerani aje, dan yang bercakap tu masing-masing memang hebat, jadi gelak-gelak saya hanya dalam hati dan setakat menulis dalam blog ini ajelah. Mana saya tau mereka betul-betul hebat?. Ala, kat sini dalam kerajaan ni pun ada ramai penyokong,  sedara pemimpin mereka pun ada kerja makan gaji sama-sama macam saya. Jadi saya taulah betapa hebatnya mereka. Bila saya cakap hebat ni bukan saya memperli. Tapi sememangnya memang hebatlah jika mau dibandingkan dengan saya. Hebat dari segi kualiti kerja, pencapaian akedemik, segala-galanya hebat, Cuma jawatan itu tidak setanding dengan kerajinan dan kehebatan berkerja.

 Kalau mereka kerja diluar-bersendiri, tak makan gaji tentu mereka dah lama kaya-raya. Kenapa mereka tak kerja sendiri saya pun hairan. Mungkinlah kut jihad kut. Mereka boleh turunkah harga dari dalam. Jika harga turun, apa payah, sibuk-sibuk nak kerja macam nak mati, nak kumpul duit banyak-banyak,kan. Lagipun agaknyalah kalau mereka tak masuk kerja makan gaji dalam sektor awam alamatlah boleh tergendala kut semua jentera kerajaan. Kalau kat dalam opis tu dia ada dua tiga-orang, hah dia dua-tiga orang ajelah tu yang buat kerja, yang lain ni (penyokong BN, yang di atas pagar, semua makan gaji bute). Tak apalah mereka menyusup masuk dalam jentera kerajaan ni, demi nak tolong rakyat.

Melihat kehebatan mereka, jihad mereka kesungguhan dan ketidak-hairanan mereka mengejar harta/materi, itulah saya tak berani nak ketawa lebih-lebih dan langsung tak berani nak bercerita pasal yang saya tulis sebelum ni di pejabat. Tak mustahil  orang-orang hebat ini, boleh menghasilkan sesuatu  yang di luar buku teks Ekonomi Asas saya. Lagi pun saya belajar Ekonomi pun peringat yang sangat asas aje,pun. Alahai baru belajar “Inflation spiral” sudah mengada-ngada nak predict future orang…. Sibuk-sibuk dengan future sendiri sudahlah Mardhiah ya…Future engkau pun bergantung kepada mereka. Dia tak bagi ko markah prestasi bawah 85% pun dah cukup baiklah tu. Karang banyak sangat mengutuk, dia bagi ko betul-betul rendah, baru padanlah muka,kan.
 

No comments: