Thursday, January 30, 2014

Satay Kajang....

Dulu kata tak mau tulis benda-benda yang orang sibuk tulis, tapi tulis juga,kan. Biasalah tu manusia. Kalau dah hangat sangat, kita pasti akan terinspirasi untuk bercakap akannya. Lepas kangkung, kajanglah pula. Kajang orang kata penjodoh bilangan kertas. Berkajang-kajang. Contoh ayat “Telah berkajang-kajang surat yang dia kirimkan, namun tiada balasan”

Ok enuf pasal makna Kajang. Kajang di sini yang heboh diperkata hari ini ialah nama khas. Kajang. Bila sebut Kajang bukan kertas atau surat cinta yang terbayang, tapi satay. Satay Kajang. Memang kita semua agak terkejut bila mana apa yang pernah berlaku di Permatang Pauh, kini berlaku sekali lagi di Kajang. Rata-rata kita tak sangkalah pasal cerita anak dia tuntut fasakh kerna dah ada lelaki lain dia sanggup buat drama Kajang.

Kalau dulu Permatang Pauh kita faham. Ini pun kita faham jugalah, maruah anak,kan. Mai offis memang pencacai kuat mereka cuba divert isu Kajang bikin cerita kunun semuanya berpunca dari UMNO. Kira bolehlah puisi di bawah ini ditukar jadi puisi politik.  Ayam PR, ular UMNO.

Bagaimana hati tak bimbang
Ayam direban disambar ular.

Patutnya bila guna sambar, kena binatang yang menyambar contohnya helang….atau jika mau ular juga bolehlah dikata ular yang membelit. Maafkan pemuisi kerna katanya pemuisi adalah seorang JURUTERA. Hmmmm budak skola sains lagiii….So maafkanlah dia he he he…..

Ular yang bukan sahaja mau membelit dan melahap tukang satay Kajang, tapi keseluruhan Selangor, katanya. Mastermindnya ialah Tun Mahathir. Mamak memanda yang dah tua tu dikata-kata sebagai macam tak sedar diri dah tua tapi masih juga jahat dan bernafsu mencatur itu dan ini. Hobi agaknya. Malas nak tulis apa dia cakap, sebab apa yang dia cakap adalah ulangan dari apa yang Rafizi Ramli cakap.

Saya pun malas nak tulis balik apa yang Rafizi Ramli cakap. Pada saya Rafizi patut spend time berdiet dan pergi gym ka, boot camp ka, sun bathing ka, baru cakap Rafizi jadi lebih appealing. Ini tak, bulat, tembam putih macam muka tak pernah kena jemur di bawah mentari. Rafizi lebih kelihatan macam penulis fiskyen/novelis yang lebih suka berkawan/bercakap dengan buku dan fantasi dari bercakap dengan manusia. Anti social. he he he he…


Ok mai kita tinggalkan dulu si Rafizi Pahlawan LEMBU NFC itu. Mari pula baca ulasan/kupasan/analisi blogger OTAI yang memang femes dan masih fames. Kalau rasa macam tak sedap, masam, pahit kelat jah apa yang dia sampaikan ini bolehlah kita baca dulu hadis nabi yang kata “bila datang satu berita, periksalah peribadi pembawanya” 

No comments: