Thursday, January 16, 2014

Kangkung VIRAL

Saya memang malas nak tulis pasal benda yang orang banyak tulis. Kangkung-kangkung ni memang pada mula memang malas nak tergedik sama menulis walau dah siap beberapa pantun kunun untuk mengada-ngada dengan kawan FB.

Bila kangkung jadi sangat viral, saya batalkan niat untuk membeli pantun tersebut. Dan saya sudah bertekad tak mau tulis, tak mau terlibat, tak mau tersentuh dengan cerita kangkung ni. Tapi kangkung ni memanglah. Memang berhantu dan hari ini tekad saya luntur dan saya menulis juga pasal kangkung.

Saya terjentik untuk menulis kerana pantun berikut yang kunun didakwa ditulis oleh Prof Diraja Ungku Aziz:-

Pucuknya angkuh memanjat bukit
Tak sedar akar terbenam air parit
Rakyat mengeluh lelah dan sakit
Sedikit diberi banyak diungkit

Pucuknya angkuh memanjat bukit
Tak sedar akar di air parit
Bagaikan melepas anjing tersepit
Dah jadi pemimpin rakyat digigit


Sekali imbas pun kita akan kata no no no tak mungkin Ungku Aziz menghasilkan pantun seteruk ini. Pantun ini rendah kualitinya dan kerendahan ini sudah tentulah berpunca dari IQnya yang tidak setara dengan IQ seorang Professor. Waima Professor yang dibenci dan dilabel rakan taulan dan anak didik sendiri sebagai Professor kangkungpun mustahil akan menghasilkan pantun yang qualitinya sangat rendah.

Oklah malas nak komen lebih-lebih… nah, sekarang mari bandingkan dengan pantun yang saya hasilkan. IQ saya kalau tak setinggi IQ Professor tapi cukup tinggi untuk melayakkan saya belajar di Sekolah Menengah berasrama Penuh.

Kalau tuan alergikan belacan
Bilis dan cili pun tak kurang molek
Berbudi tanpa, kasih dan ehsan
Itulah dia yang dinamakan BODEK

oh pantun yang mengispirasikan pantun di atas adalah seperti berikut:-

Bila kangkung ada di longkang
Tanda petani kerjanya malas
Bila sanjung ditunggu datang
Tanda berbudi hati tak ikhlas

Apa guna menumis kangkung
Kalau tidak dengan belacan
Kalau berbudi harap disanjung
Itu kasihan bukan ehsan

Kalaulah tak bebal memilih baja
Kangkung pasti subur di laman
Kalau handal mengimbang harga
Semuakan puji, tuan budiman.

Lagi sekali banding-bandingkanlah pantun sangat popular yang kunun didakwa dihasilkan oleh Prof Diraja dengan pantun-pantun yang dihasilkan oleh bekas pelajar Sekolah Menengah Sains...jerrrrr! Kalau ada Sekolah  Berasrama Penuh Sastera...hmmm , tentulah pantun-pantunnya akan lebih hebat lagi.

No comments: