Monday, December 16, 2013

TESTEMONI




Entri ini berkaitan dengan entri yang terdahulu dan yang terdahulu dari yang ini. Sebenarnya dalam ofis saya tidak ada pembuli, pun. Saya yang paranoia atau kengkawan saya yang paranoia, pun tak juga. Cuma kisahnya ialah cuma begini. Pada tahun-tahun yang lalu kira-kira 7ka, 8 tahun lalu, terlalu ramai budak pandai, baik, berlapang dada dan tidak terlalu memilih kerja.

Mereka ini walau pernah menjejakkan kaki ke Menara Gading dan berjaya membawa pulang segulung sijil, agaknyalahkan, agaknyalah dek kerana kerajaan Negara ni tak pandai bagi kerja yang setanding dengan kelulusan mereka, meraka pun berlapang dadalah kerja sebagai kerani aje.

Makanya, dengan adanya budak-budak baik ini,lah kita, kami, iaitu saya dan kawan-kawan saya yang belajar setakat SPM ni aje rasa macam terbeban bila bos mengharapkan saya dan kawan-kawan saya jadi sebaik budak-budak baik, tapi tak bernasib baik itu. Bos banding kerja kita dengan kerja dia, bos marah, bos nak kita jadi baik dan bagus macam mereka, tapi itu sangat membebankan. Kita rasa terinaya.

Malanglah lagi bagi kawan-kawan saya yang sudah berkeluarga dan tak mampu untuk menyambung semula pengajian agar setaraf dengan budak-budak baik tapi tak bernasib baik tersebut. Sungguh saya kesiankan kawan-kawan saya, tapi saya tak boleh buat apa-apa. Selalunya saya kata macam ini sahaja untuk menenangkan mereka, bukan untuk menghina mereka. Harap mereka tak berkecil hati.

Kata-kata saya untuk kawan-kawan saya dan juga saya sendiri yang selalu kena marah dan dibanding-bandingkan dengan si dia yang baik tapi tak berapa bernasib baik tu sebagai begini:-

“ kita orang kerajaan, separuh dari gaji kita dibayar untuk kena marah”

Memang macam itulah,kan. So kalau kena marah, kena hina, bersabar, istigfarlah banyak-banyak, anggap itu satu kifarah untuk Allah sucikan kita dari dosa-dosa kita sendiri. Atau contohilah saya. Saya ambil ubat penenang dengan tertib dan tekun sekali. Saya juga berjumpa dengan doctor sakit jiwa setiap 6 bulan sekali. Hasilnya saya sudah berjaya menghabiskan pengajian di peringkat Diploma dan sekarang ini sedang mengikuti pengajian di Peringkat Ijazah secara separuh masa.

Dulu, saya memang selalu kena marah, kena hina dan herdik, kalau bos dah penat menghina, budak-budak baik tapi tak bernasib baik itu pula yang jadi lebih sudu dari kuahnya, hah, cucuk-sana-cucuk sini, baling batu sembunyi tangan. Pun begitu saya rasakan kesakitan itu, macam angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa yang sudah lama berlalu meninggalkan saya. Itulah dia kesan pil penenang, tau.


 Dalam kerajaan ini sebenarnya ada ramai lagi, bos baik, boleh terima, aha ini orang SPM, ini orang diploma aku tak boleh samakan mereka. Cuma nasib kami setakat ini  idaklah baik dapat yang baik macam itu. 

No comments: