Wednesday, January 2, 2013

Permaisuri KEK


Hari tu saya surf di dunia maya saya terjumpalah satu artikel yang ditulis oleh blogger yang bolehlah kita kata sebagai pro-establishment yang cerita pasal karya-tulisan-seni agung yang dah banyak diangkat jadi musicallah, jadi felem, macam-macamlah. Memang sebuah Adi-Karya-Malar yang masih segar hingga kini walau telah ditulis sangat lama dulu.

Namun bukan pasal itu yang membikin saya suka, tapi persoalan di akhir artikel tersebut yang bertanyakan sikit lebih kuranglah, ya “betul ka di Malaysia sekarang ni, kalu ko pigi kat raja-raja, ko minta roti, mereka akan cakap balik, ah baik deme makan kek aje”



Yup satu ayat yang sangat power, dalam bahasa asal-ibunda perempuan tu den tak tau, tapi bila yang banyak disebut-sebut ialah “Let them eat cake”. Kita panggil pelantun ayat super power ini sebagai Permaisuri KEK. Oh beliau seorang permaisuri kepada raja kerajaan Peranchis. Ayat inilah yang mencetus satu revolusi yang satu ketamadunan/revolusi perindustian yang bikin semua kerja jadi lebih cepat dengan bantuan mesin, manusia jadi lebih senang, lenang gembira, rezeki melimpah-ruah tapi sayangnya ia melempar jauh golongan agamawan. Akibatnya, dikemudian hari, tamadun gilang-gemilang tersebut telah melahirkan  manusia-manusia tak takut tuhan bermoral yang rendah serta akhlaknya juga teruk. Kaya materi, tinggi pencapaian, tapi rendah nilai kemanusiaannya.

Saya memang suka nak mengumpat lebih lagi pasal perempuan ni, tapi buat masa ini saya lebih nak mengeluarkan dulu apa yang sering berlegar di dalam kepala otak saya iaitu, “betulka isteri pemimpin kita seteruk, Permaisuri kek ini?”

Saya pernah tanya-tanya orang. Betulka isteri PM kita teruk. Ada yang kata iya, ada yang kata tidak. Bagi yang berkata iya, mereka kata dia pembunuh, pemalas, itu pasal PM kita jadi sangat playboy dan suka berzina. Nauzubillah. Itu kata orang. Dia seorang perempuan yang sombong dan walau betul dulunya dia pelajar sekolah elit yang sangat cerdik, tapi sebab dia sangat cintakan PM dan sanggup  berbomoh, demi nak dapat jadi isteri beliau, IQnya yang tinggi itu jadi rosak dan rendah qualitinya. Oh ya hobi utamanya bukanlah suka beli barang-barang yang terlampau mahal, tapi menjahanamkan perniagaan orang.

Itu kata orang….ok jika benar dia seteruk Permaisuri kek yang orang kata dilahirkan cerdas, tapi ayah-bondanya leka menguruskan perkahwinan kakak-kakaknya, lepas liar sehingga jadi buta huruf, tak tau membaca seperti perempuan-perempuan bangsawan lain  dan  itu yang menjatuhkan martabatnya sehinggakan dia lebih suka lepak-lepak, shopping, gossip-gossip, mekap-mekap, melaram-laram sampaikan terjebak dalam gejala memuas nafsu seks sesama rakan sejantina.  Apa kita nak buat? Apa you alls nak buat? Apa you alls nak buat, ikut suka you allslah. Saya hanya boleh share apa saya dah buat.

First saya skodeng, sapa bakal pengganti, macam mana budaya mereka, budaya mereka berkerja. Memang hebat. Mereka dakwa, jika mereka dapat ganti suami perempuan kek Melayu ni, mereka akan kurangkan penjawat awam sebanyak 45%. Wow hebat. Dan saya percaya mereka boleh. Saya tengok pula diri saya, standard saya, berbanding dengan orang lain, pesaing yang juga berminat untuk sama masuk dalam sektor awam ini.

Setelah perbandingan dibuat, memang saya lebih rasa duduknya saya lebih dalam kelompok 45% peratus tersebut. Bukan, bukan saya tak perform, tapi saya ukur dari segi kelayakan akademik.  5-7 tahun lalu pun saya sudah ketinggalan. Saing saya yang berumur 7-10 tahun lebih muda dari saya semua mereka memiliki diploma, sedang saya hanya ada SPM aje. Tahun lepas, kerajaan membuka pula jawatan yang saya pegang sekarang kepada pemilik Ijazah pula.

So fikir, timbang sendirilah, bererti untuk berada dalam zon selesa, atau kekal releven, mau tak mau saya kena ada Ijazah jugalah, tak gitu. Orang yang dah ada Ijazah, Masters, phd bolehlah mereka berkempen, pujuk-rayu undi agar jangan undi dulu jentera efficient yang bakal bikin kerajaan jimat duit bayar gaji penjawat awam banyak-banyak.

Tapi bagi saya, periuk nasi come first. What if rakyat termakan dengan cerita-cerita wanita pertama kita dah setaraf dengan Ratu Peranchis yang dah mengubah langskap dunia, kepada satu ketamadunan yang orang ahli agama sifatkan sebagai bertuhankan wang dan wanita juga lelaki-lelaki kacak yang kalau dipandang boleh jatuh sama hukumnya dengan memandang wanita cantik)?


No comments: