Tuesday, January 1, 2013

tak kena, mana nak tau apa rasanya?


Pilihan-raya kadang tu memberi rezeki dan kemahsyuran kepada orang yang dikurnai bakat menulis. Kalau tak berbakat, pun pandai bikin tajuk yang menggemparkan, pun ok. Kita ada shit, kita ada siri akuan bersumpah, rekayasa Raja Petra, kita ada 10 Dalil kenapa Anwar tak boleh jadi PM dan macam-macam lagi.

Semua tulisan-tulisan ini tertuju pada Pemimpin UMNO. Dan kali ini angin agak berubah lagi mengejutkan bila kita ada CN-Afgan yang menulis “Kafirkah Aku” yang tertuju kepada pemimpin PAS. Yang peliknya CN-Afgan adalah orang PAS sendiri.

Mungkin andakan kata ohh dia sudah dibeli pihak lawan. Amanat Haji Hadi hanyalah sebagai Amanat aje. Orang dah lupa dah… Si Cikgu Non-nih saja nak cari glemer aje nih. Tapi disebabkan buku Cikgu Non inilah benda lama orang ungkit-ungkit semula, luka lama berdarah kembali.

Mungkin pada sesetengah kita benda ini tak ada apa-apa, tapi pada orang yang pernah “terkena” waima tuduhan sebagai bencikan agama aje pun sakit dan parutnya memang sukar hilang. Buat macam mana pun tetap ada, tetap terngiang-ngiang di telinga kita. Perkataan tak tau agama, penghalang jalan agama itu memang perit dan pedih.

Pada anda semudah menyebut “bagitu-begini” tapi bagi orang yang menerima itu yeah…pada saya orang nak marah-marah-lah apa pun. Lembu, sundal, siyal, perempuan murah-miang,  ahli sihir, taik, memang  saya tak berapa terkesan, saya pun bukannya betul sangat pun.  Tapi kalau sindiran-sindiran seolah-olah kita orang sekolah secular ini sudah buang agama dek menurut hawa-nafsu-duniawi, memang saya ish, saya memang tak boleh.

Boleh putus kawan, putus sedara, pun saya sanggup. Memanglah tak baik. Tapi itulah jahatnya saya.  Nak kata tak maaf saya dah maaf dah, cuma saya tak nak tengok muka-muka mereka lagi aje. Hmmm.. itulah sifat mazmumah dalam diri yang sukar dilentur didik.

Memang masalah dalam yang maha besarlah ni, yang memerlukan rawatan, segera, tak gitu? Yang engkau pun tolonglah janganlah main serkap jarang aje, asal orang secular, tak nak tolong kamu, cepat aje kamu kata tempat kami di neraka jahanam. Memang betul kamu ada banyak dalil-hadis dan macam-macam kaedah super-mystical yang boleh boleh tengok masa-depan orang lain, tapi selagi namanya nama arab, whatever the bad-sign-that –you’ve seen in your vision/dream, just keep it to yourself ajelah dulu, ek. Kalau betul takdirnya dia tu Yazid bin Muawiyah alaf-21, Hendon-alaf-21, lama-lama orang akan nampak juga. Percayalah Allah sayangkan orang Melayu. Kenapa tak kamu doa aje Allah bukakan hati pemimpin Melayu yang pada mata kamu tak islamik tu diberikan hidayah untuk menerima Islam semacam mana  yang kamu mau dan terus lindungi orang Melayu dari bencana dan bala?
  

No comments: