Friday, March 8, 2013

Teori Konspirasi III


Macam-macam. Orang yang nak menghalau hantu setan ni memang macam-macam kaedahnya. Di pihak saya, nak kata tak percaya Raja-raja, bangsawan, pembesar kita tak ada connection langsung dengan Iblis pun tak bule juga. Al maklum orang kaya. Dulu kita tak ada system alarm. Tak ada security gurd, bila harta dan melimpah ruah, mereka guna khidmat hantu raya. Katanyalah…tu

Sebagai muslim biasa, patik pacal yang hina, kami tak perlukan hantu raya, saka dan yang sewaktu dengannyanya.. Apake beban, apa ke ufti, pengeras yang perlu dibayar, kami tak ada nak masuk port akan hal itu.

Bila Islam datang, Islam tak memerlu itu semua, hanya perlu mengesakan Ilahi, berkasih-sayang, rajin berusaha, berbaik sangka dan 1001 macam sifat-sifat terpuji terkandung didalam ajaran Islam. Amal aje itu. Untuk mendapat redha Allah tak susah, tapi tak juga senang. Manusia ni ada nafsu. Nak mendisplinkan nafsu itulah yang susah.

Apabila kita sendiri pun terkial-kial melawan nafsu dalam diri sendiri, harapnya kita tak dibebankan untuk menghalau segala hantu, setan, iblis yang didakwa, dipercayai, masih ada dalam simpanan warisan Nenek Moyang-Raja-Raja, bangsawan, pembesar kita. Baik sangaka saya hanya satu, Raja-raja, pembesar dan bangsawan, hartawan kita sedar, tika, menerima Islam, sebarang hubungan-komunikasi dengan dunia “halus” telah dihentikan.

Saya menaruh sangka-baik yang sangat tinggi kerana sudah lama Islam bertapak di bumi bertuah ini, semua sudah dapat menghayati kecintaan terhadap Ilahi dengan sepenuh hati tanpa ragu dan berharap kepada yang lain. Dan saya pilih berbaik sangka dari jahat sangka sebab dalam keadaan saya, persekitaran saya, baik sangka itu lebih mudah.

Keadaan persekitaran anda mungkin sama sekali tidak sama dengan saya.  Sebab itulah pendekataan kita berbeda. Dan segala pahala yang tidak terkira, darjat yang tidak terhingga tinggi makamnya adalah semuanya untuk kamu jua jika barisan kamu dapat membuktikan baik-sangka saya ini hanyalah sebuah ilusi. Saya hanya boleh berdoa jika baik-sangka saya hanyalah sebuah ilusi, Allah cepat kejutkan saya dan Allah tidak mengapa-apakan diri ini, dek kerana baik-sangka yang telah saya pasak dan pahatkan dalam diri.

No comments: