Thursday, March 21, 2013

Perkongsian Ilmu malam-malam Jumaat nih




Hari tu, dah lama dah, 21.01.2013 hari saya, pinjam sebuah buku dari perpustakaan berjudul “Law for Journalists” karya Frances Quinn.  Ada tajuk defamation.  

Saya tertarik dengan section Defamation and Malicious Falsehood. Yang saya faham, kalau seseorang mengada-adakan cerita buruk tentang kamu, kamu belum tentu boleh menang jika kamu saman dia. Kerana undang2 defamation ni bukan pasal sangat dengan perasaan orang yang difitna, tapi lebih kepada reaksi, respond orang lain terhadap fitna tersebut.

Contoh:-
A kata B pondan yang suka berzina dengan lelaki macho yang lain.  B ada business spa dan saloon. Dek kerana cerita A, business B tetap macam biasa juga, pelanggan tak pernah ambil pusing, B tidur dengan jantan ka, betina.  Bahkan tak kurang  pelanggan perempuan B yang menaruh hati sama B dan ada juga yang berani mengorat-ngorat B. B’s Life sokmo happening. B sangat popular dan disukai ramai. Kehidupan B tak pernah terjejas dek cerita-cerita A. Cuma B sahaja yang selalu menangis seorang diri bila dikata-kata mengamalkan zina.

Seperti yang saya faham dalam buku karangan Frances Qiunn ini, B tak boleh masuk court mengadu-ngadu yang dia sedih dan minta A ganti-rugi sebab bikin dia sedih, sebab yang diambil kira, bukan perasaan B, tapi perasaan dan penerimaan pelanggan dan kawan-kawan B. Lainlah kalau sebab cerita si A, business B lingkup, pelanggan habis lari.

Dan, jika A ada bukti yang melangkaui “reasonable doubt” ketika perbicaraan berlangsung di Mahkamah, sekali lagi B tak boleh saman A, sebab A bukan memfitna, tapi A menyatakan perkara yang benar dan hak kebebasan bersuara, melindungi A dari disaman oleh B.

Sekian ajelah ceramah undang-undang kita kali ini. 

No comments: