Saturday, March 30, 2013

Buat Donno sudah


Dua tiga menjak ni saya semacam dicucuk-cucuk untuk bertindak, dan hari ini saya sudah bulat membuat ketetapan untuk buat donno.

Ceritanya begini, kadang-kadang dalam pentadbiran ada sikit-sikit perubahan yang tidak menyenangkan kita. Maksud saya kita kena give-up rakan kita untuk ditarik ke tempat lain, lepas tu kita kena buffer kerja dia. Kita akur. Tapi bila ada benda tak sedap berlaku, kawan kena marah, kawan dibikin macam kambing hitam, mulalah kita rasa sakit hati.

Ditambah pula tempat kita sendiri agak kucar-kacir, macam ada “back-log” namun, “back log” yang boleh diselesaikan andai kita bersatu. Tapi hati yang sakit berkata-kata, “bak sini balik kawan kami, jadi back-log ini akan cepat selesai. Kita seperti dicucuk-cucuk untuk berkata “hey, kalau kawan aku tak reti buat kerja, bak sini balik!”

Kita kesiankan kawan, kita sedih. Kita rasa kalau kita push benda ni kuat sikit, kita akan dapat semula kawan kita, namun, kita akan mencipta suasana tegang. Dari kita dilihat mangsa keadaan, orang yang licik akan pandai pusing-pusing, buat cerita, kita pula memangsakan dia. Jadi kita diam. Kita cakap blakang-blakang yang kita geram, kita sakit hati, kita meluat.

Lepas beberapa ketika, kita ajar diri untuk alihkan perhatian kita, dan kita pun dah tak kisah lagi. Kawan kita yang kena marah tu…ah lama-lama pandailah dia buat kerja. Kalau dia tak pandai-pandai juga, pandailah orang yang memandai-mandai mengambil kawan kita itu memulangkannya ke tempat asal dia. Nama kita nak jadi pemangkin, campur tangan tidak sama-sekali. Mereka yang kena buffer kerja dia…sabo ajelah nanti adalah balasan dan ganjarannya nanti, mereka pun tak pernah berbunyi pasal lebihan tersebut.

Sebenarnya, apa yang perlu ialah mengajar diri macam mana jadi krew national geography, bukannya masuk campur akan hal orang lain. Belajar bagaimana mereka menahan naluri tak menolong mangsa, walau mereka boleh tolong. Kejam? Semua yang terjadi atas rencana Allah, dia yang mengatur segala. Dia juga akan mengaturkan keadaan untuk jadi pulih seperti sediakala.  All is well.

No comments: