Monday, March 11, 2013

Nyanyuk


Baca-baca dalam wall-FB ada kawan update status dengan mengatakan bila kita dah umur 40, keupayaan otak mula merosot, dikuatkan pula dengan ayat Quran. Ntahlah kita 40 baru nak terkedek-kedek masuk sekolah. Kita baca gak ayat quran tu tapi kita faham lain, atau kita sengaja buat fahaman lain, wallhualam.

Kalau dia baca dia kata ayat itu support penyelidikan sains dan fakta saintifik yang mengatakan otak 40 dah mula berhenti tumbah dan mula mereput, kita yang masih perlukan otak untuk menghabiskan sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda, kata ayat tu, umur 40, minta sama Allah, ilham. Doa minta ilham, dengan izin Allah, diperkenankan doa kita, dapat ilham mula menulis he he he….

Itu kata orang yang tengah struggle dengan buku dan nota kuliah. Sama ada otak mula mereput dan kemudiannya kita jadi nyanyuk, itu kita pun tak tau. Yang kita tau kawan-kawan, saudara terdekat semua suruh kita membaca-membaca-membaca terutamanya membaca Al-Quran selalu, secara istiqamah, sebab mereka percaya membaca ibarat macam kita exercise.

Sungguh, kita makin menua dan tak akan jadi muda kembali, tapi sekurang-kurangnya dengan latihan yang dibikin secara consistent kita akan aging gracefully, minta dijauh tuhan dari penyakit nyanyuk hendaknya. Kawan-kawan saya bukanlah sainstis atau pakar penterjemah Al-Quran, tapi mereka bertaklid aje yang membaca terutama membaca Al-quran boleh mengelakkan mereka mendapat penyakit nyanyuk. Saya pun macam itu jugalah. Minta dijauh Allah dari penyakit itu. Amin.

No comments: