Tuesday, December 4, 2012

Politik serang BINI

Walau saya pernah duduk di Johor dan sebagai orang yang menetap di sana amat kenal dengan Osman Saad yang banyak reta dan banyak bini, lepas tu sapa tak kenal TPM kita, kan. Tapi memang saya kurang kenal dengan MB Johor yang ada sekarang. Biasala masa saya kat Johor, masa tu kecik lagi, mengaji sekolah agama kat Johor. Memang ada antara ustaz, (ustazah zaman-zaman tu memang idakle mereka berani cakap pasal politik) selain ngajar mengaji agama deme ada selit-selitlah harapan agar bukan saja kami jadi orang pandai, tapi pandai juga tolak UMNO satu hari nanti. Oh ya kat Johor, masa tu kami tak panggil mereka ustaz atau ustazah kami panggil cikgu aje, sebab mereka kata mereka tak berani terima gelaran setinggi itu, kemudian jadi fitna kunun cikgu agama Johor geli nak pakai gelaran ustaz/ustazah sebab low-classlah pula.

Dan, masa saya mengaji di kelas Khas, saya terkejut badakla bila ustaz,eh cikgu saya idakla dia berkempen sokmo, tapi beliau ini pro-establishment. Sebenarnya selain dari itu, kami ada 2 lagi orang cikgu, 1 pro-PAS, 1 cikgu perempuan, berkecuali. Dan cikgu pro-establishment ini idakla dia tiap-tiap kali menghasut kami agar menyetujui dia…seingat saya sekali itulah aje dia bercakap pasal politik. Dia cakap pun seingat sayalah sikit lebih kuranglah… “tak salah tolak kerajaan yang ada, tapi pastikan yang mengganti itu lebih baik lagi” Sikit lebih kurang….”jangan dengar guruh di langit ayer tempayan habis di curah” Idakla cikgu saya berbahasa macam orang bahasa, cikgu saya cikgu aje…beliau memang tak pandai berbahasa canggih. Bahasa-bahasa canggih ni ntah mana tah saya kutip tah. Ramai sangat cikgu, saya tak ingat.

Bila fikir balik kalau nak kata UMNO ni jahat, antara 2 mudharat, mudharat UMNOlah lagi besar dan patut ditolak segera,  dah lama dah sekolah Agama Negeri Johor dah tutup dah, tapi kalau kita balik Johor, ianya tidak begitu, bahkan makin maju dan dari menumpang di sekolah kebangsaan, kini sudah ada bangunan sendiri. Administration wise, memang sekolah ini memang ada struktur oraganisasinya yang  tersusun rapi.

Eh apa plak yang merapik panjang ni?....sebenarnya saya nak tulis sikit jah ni ini benda yang nak saya tulis nih…alamak dah melalut-lalut cerita lain lah pulak heh… Itu pasal makcik tak bule jadi penulis professional, sokmo tekeluaq tajuk…

Ini dia den nak tuleh

“Even if the term Bangsa Malaysia is to be used, it must only be applied in the context of all the people of Malaysia with the Malays as the pivotal race” Ghani Othman

Kesimpulannya:-

 Bangsa Malaysia is a Nebulous concept

Saya nak tulis lagi…. Saya wonder kalu Tuan Haji ni dikompang-kompangkan macam DAPster mengompang YB Hannah Yeoh…., agaknya apa bentuk kutukan yang bakal diterima oleh isteri tuan Haji. Kita dah bosan dengan kutukan-kutukan wanita/isteri orang UMNO tak sekolah tinggi, bodoh, sebab tu kuat makan, kuat cemburu sampai sanggup berbomoh-bomohkan suami sendiri, kuat berjoli…kita nak dengar pula apa yang mereka berani kutuk pasal Datin Paduka Prof he he he…

No comments: