Tuesday, December 11, 2012

Cynicism


Hari ini saya belajar falsafah cynicism dari wikiepedia he he he. Orang kata belajar tanpa guru macam belajar dengan setan, nanti sesat. Whatever….bila perempuan cakap whatever, dalam hati dia kata “pegi mampos sama lo”

Sebenarnya konsep, falsafah cynicism ini kita, kalu kita tergolong dalam pencinta asyik,  memang kita biasa, kita memang terkaren benda-benda ini semua. Cynicism ini macam Sidratha Guathama Buddha yang meninggalkan istana dalam mencari penyucian jiwa.

Namun Cynicism barat yang saya baca dalam wikie, memang asalnya begitu, mencari suci, tapi bertukar jadi jelik, sehingga mereka tidak kisah berperangai seperti anjing. Dalam Islam kita ada kawan Rumi yang bernama Syam.  kita ada juga Khawarij??? (lantang bersuara, sedangkan kebersihan diri sendiri tidak berapa diambil peduli) 

Offcourse tak ada sapa nak jadi si pengotor yang penuh benci terhadap musuh, tapi idea Syam yang gila memang mengujakan. Itu cerita dulu masa zaman-zaman sekolah, zaman naïf, zaman idealistic itu memanglah kut. Saya semakin dewasa, dan berada dalam dunia yang mementingkan perkara-perkara yang realistik. Saya sudah menjadi semakin selesa dengan keadaan sekarang.

I just cannot imagine myself jadi pengemis. Kalau saya jadi macam itu, pun mak saya akan cari, bawa pulang, belasah cukup-cukup sebelum bawa pergi jumpa pegawai Kesihata mental.

No comments: