Wednesday, December 26, 2012

Back to school

Saya dah dapat tawaran dari OPEN U. tau pernah merapik di FB kunun nak belajar kat UKM, tapi last-last open U aje. Tak pe master nanti masih ada. Orang selalulah puji-puji kunun respek orang yang macam saya dah tua-tua, sibuk dengan kerja masih mau belajar. Kunun menunjukkan yang orang macam saya ini betul-betul cintakan ilmu.

Janganlah terlalu memuji. The truth is belajar ni nak mengisi kekosongan, disamping yang sebenarnya lebihkan nak escape dari terlibat dengan satu relationship yang berbentuk simbiosis semata, tanpa perasaan. Jangan terasa hati pula ya. Ini bukan ditujukan kepada my virtual friend, tapi kepada kenalan di alam nyata, kat tempat kerja dan sebagainya.

Orang pandai ni macamlah juga macam orang cantik, orang kaya agaknya. Orang pandai ni dia ada kebolehan menyelesaikan masalah. Mostly, dalam kewangan ni, menjawab audit querylah. Kadang tu bukan tepat sangat pun, sekadar ayat-ayat, sekadar menjawab, kan.

Sebetulnya perhubungan berbentuk simbiosis ni menuntut benda-benda yang meletihkan. Saya pula tak pandai bersimbiosis. Saya dibayar untuk buat kerja hakiki dan membantu kamu sekadar termampu.Saya rasa bersalahlah pula kenapa ada benda (goodies) saya dapat, kawan-kawan saya yang lain tak dapat. Saya rasa kalau saya rapat lebih, saya akan dapat lagi banyak "favor" dari kamu. Tika kamu suka saya, tika kamu ada kepentingan terhadap saya. Tika saya tak ok. on bad shape, sakit, screw-up kamu tidak teragak-agak meny"embelih" saya.

Jadi dengan menyibukkan diri dengan kuliah, ada alasan untuk menolak ajakan puan-puan simbiosis untuk kesana-kemari. Selfish? tak juga. Takut dan berhati-hati aje.

Orang bijak pandai kata, berkawanlah dengan ilmu, pasti tak mengecewakan. Berkawan dengan manusia, ada masa diuji, kawan tak ada untuk menemani kita. Kawan ketawa ramai, kawan menagis susah nak cari.

No comments: