Wednesday, December 28, 2011

Diari GAJI/UPAH


Ada orang memang Allah berikan kelebihan bercakap. 27 Disember yang lalu sekali lagi saya bertemu dengan  seorang dari 2 penceramah yang berjaya memusingkan “attitude” saya 360 darjah berkenaan kerajaan dan kepimpinan kita, orang Melayu.

Almaklumlah masa muda, masa sekolah, masa sebelum menyertai perkhidmatan awam, kita selalu kata kerajaan tak betul, kepimpinan Melayu low class, rahsuah, bernasfu-serakah-tak kira mampu ka tak mampu, otak ciput, akhlak busuk macam longkang tapi masing-masing mimpi kunun merekalah memimpin Negara setaraf nabi memimpin  Islam di Medina, gitu-ginilah-gitu.

Orang yang paling kami benci ialah Tun Mahathir. Macam-macam label yang kami berikan pada Tun. Namun semua berubah selepas saya dibasuh oleh 2 penceramah tadi yang merupakan akauntan masa di Jabatan akauntan Negara. Sapa sangka orang matematik dan nombor sangat mahir berhujah dan berjaya membikin saya melihat Tun dengan wadah wawasan 2020 beliau dengan pendekatan baru. 

Okla berbalik pasal perjumpaan pada 27 Disember yang lepas, saya tidak banyak bercakap sebab sudah bulat hati kata kepimpinan Melayu adalah terbaik dan saya patut 100% menyokongnya, walau macam yang saya cerita hok lepas, saya agak terkilan dengan kenaikkan gaji yang lebih rendah dari peratusan yang diumumkan PM semasa bajet 2012. Kedaan jadual gaji yang 'follow' janjang arithmatik, pada 2 takuk yang bikin makin lama kita kerja, makin kurang kenaikkan gaji jika diukur dari segi percentage. Saya kira ianya takdir ketentuan Allah, jika saya masuk perkhidmatan awam ini setahun lebih awal, saya masuk takuk 2, hah...maka cerita janjang baru, persen pun baru. 

Cuma satu perkara yang saya mau share di sini ialah tentang pengstukturan bidang kerjaya saya yang bertukar dari bentuk pyramid kepada bentuk diamond, dan keyakinan saya pada kajian yang telah dilakukan oleh pemikir Negara, kunun pada 2020 kalau gaji saya tidak mencecah RM4,000 sebulan, saya akan susah. Nah input/maklumat sudah pun diberi, terpulang pada usaha sendiri bagaimana memikirkan jalan kea rah RM4,000 tersebut pada masa yang ditetapkan.

Kawen dengan orang kaya. Ya, how I wish. Tapi orang kata, jodoh memang saya sudah  tak nampak dah, kalau cantik, muda bolehlah mengharap nak kawen dengan orang kaya. Tapi kalu dah umur baya-baya saya baik tumpukan peluang dan ruang yang ada di depan mata. Kalu kawen dengan orang kaya, kita tunggu duit orang, ntah dapat ntah tidak.  Kalau kita sendiri ada keupayaan menjana pendapatan sendiri, kenapa pilih untuk mengharapkan belas-ihsan orang untuk mencapai target 2020?  

….*****

Oh ya…on the note for those yang tak puas hati tentang kerahsiaan formula mengira kenaikkan gaji SBPA, ini alasan yang diberikan oleh yang berbahagia Encik Tarmizi Tamby Chik, Pengarah Jabatan Akauntan Negara, Negeri Melaka:-

“kerahsian ialah untuk membendung Inflasi. Kalau peniaga dapat tau mereka akan “adjust” harga barang ikut kenaikan gaji kita”

Ko nak percaya, tak nak percaya, itu ko punya pasellllah. Saya sendiri cakap dalam hati, hujah yang berbahagia Tuan Pengarah memang macam kartun, tapi sebab dah tandatangan opsyen, kartun pun kartunlah aku terima dengan redha dan lapang dada. 

No comments: