Saturday, November 19, 2011

u wear wat u read


Saya melilau-lilau nak tunggu pukul 12 nak tunggu lunch meal Mc Donald ada price cut ha ha ha, dan saya masuk ke kedai buku yang agak ada kelas di shopping mall yang ada kelas di Melaka Bandaraya Bersejarah ini. Waktu itu jam baru tunjuk pukul 11.25am.

Saya lebih focus pada Malay-fiction, cari novel-novel kut-kut ada novel tulisan penulis-penulis wanita yang satu ketika dulu pernah bagai nak rak mengata kunun saya ni ntah apa-apalahkan, tapi tak ada. Belum ada lagilah tu agaknya, sebab nak tulis novel sastera bukan boleh tulis macam tulis novel picis, kan. Di Kedai tersebut, semua rata-rata, jenis-jenis novel pop-cinta picis.

Lantas ada pula satu buku yang orang label tak baiklah… orang baik-baik macam saya kira haram baca. Pecah. Itu tajuk dia. Saya fikir pun tak ada faedahnya nak baca buku-buku macam itu, walau orang kata kalu “ko nak Nampak educated, elit, elegent, urban, buku-buku macam itulah yang patut ko baca” tak payahlah, terima kasihlah saja. Saya dah tak kisah pun kalau orang nak kata saya extreamis ka, militant, Taliban ka, sebab kalu ko pakai macam saya tapi baca buku elit, nanti depa kata ko spylah pulak. Ko bukan minat, pun tapi ko saja-saja nak analisa-psiko mereka.

Macam itulah kita, apa yang kita baca harus sepadan dengan pakaian kita. Kalau ko pakai macam saya, ko baca ajelah buku agama, ko dengar ajelah nasyid. Kalau nak yang lain lain-lain, tanggal sahajalah fesyen yang saya pakai sekarang. Itu memang sangat tidak sihatlah, sangat keanak-anakkan, kebudak-budakkan. Tapi orang kata antara fesyen dan bahan bacaan, saya pilih fesyen. Saya lebih rela di label militant, extreamist dari dilabel Liberalist. Apa yang kamu pakai menghadkan apa yang kamu baca. ops, apa yang ada di rak buku kamu. Mujurlah ada internet, aha dalam sana, nak baca apapun bacalah.

Cuma kena slalu ingatkan diri agar tak bikin kesilapan lalu, iaitu talk wat u read. Write wat I read, ok tak pe as mereka yang kebudak-budakkan itu tak read wat I write pun, they don't even know I can write pun. So I can writelah wat ever I want to write.

No comments: