Saturday, November 26, 2011

Memang Sukar


PRU akan datang diharap SPRM memang janganlah campur tangan, kunun cerita ada kertas undi dari langitlah, apa-apalahkan seperti menurut dakwaan pembangkang bila mereka tewas tak pernah menang pun sejak undi-mengundi ini diperkenalkan sebelum kita lahir lagi. Ntah tahun berapa mula mengundi saya pun malas nak gali info tersebut untuk dicatatkan dalam tulisan ini.

Ini sebab apa, hanya bila proses undi itu telus dan tiada ganguan, kita akan tau apa sebenarnya pilihan majority rakyat Malaysia. Mana satu lebih ramai orang suka. Kali ini parti yang bertanding menawarkan rahsuah manakala yang lagi satu menawarkan kebebasan mutlak, dalam segala espek kehidupan, termasuklah orientasi seks yang pelik-pelik.

Orang tua-tua, mereka memang takut hal pelik nan satu ini. Orang takut yang pernah menuliskan ketakutan beliau, termasuklah mantan perdana menteri kita, iaitu Tun Mahathir. Tun kata karang kawen tak tentu arah, karang dapat penyakit pelik-pelik yang sampai kini tak jumpa penawar seperti HIV. Itu HIV kalau lelaki dengan lelaki, perempuan dengan perempuan, atau rambang campur-campur tak kira lelaki perempuan. Hah bayangkanlah kalu mak dengan bapa, emak dengan anak, dengan adik-beradik, hah kan, ntah apa lagilah penyakit pelik yang akan menyusul nanti agaknya.

Dalam satu pihak lain pula iaitu rahsuah, yang gegak-gempita dipukul canang kunun rakyat Malaysia ini sangat suka berjenaka dan tak ambil port pasal pemimpin yang rahsuah, rahsuah ini kita tak usah cakaplah apa kesannya kepada ekonomi dan negera. Kalau nak pi kerja tu kat simpang MITC, nak nuju ka Seri Negeri ada papan skrin besar kadang tu tunjuk pokok tumbang dek gara-gara anai-anai. Kira rahsuah itu anai-anai yang merosakkan sebuah Negara/Kerajaan.

Oklah kita terimalah dakwaan pembangkang yang kita ini perahsuah, baik penerima, maupun memberi.  Amalan rahsuah menumbangkan kerajaan. BN akan tumbang jika tidak bertindak segara mengatasi masalah rahsuah ini. BN tumbang PR ada. Rakyat tak perlu kisah. Malaysia ini bukan macam Mesir dan PR bukan macam Ikhwanul muslimin, dah berbulan kerajaan Mubarak tumbangpun masih tak Nampak Ikhwan-ikhwan yang selalu digembar-gemburkan sebagai pembawa agenda Islam yang symul, kuat dan disegani dunia.

Di sini kita ada PR yang merdeka. Memperjuangkan idea liberisme barat secara total. Eh pemuda PAS tak setujulah Seksualiti Merdeka. Harus diingat, pemuda PAS hanya sebahagian dari PAS. Dalam PAS mereka ada Muslimah, ada barisan tuk tua…elit tua. Kita pun tau suara muda suara orang cepat marah dan melenting. Orang kata kalau kita bikin kek tu, kek tu tengah bergelodak, belum masak. Dah masak baru tau rupa sebenar. Yang bising benci, mungkin lepas tu dah tak benci dah. Dah tua, dah malas nak berbalah dengan yang lain. Bayangkan Pemuda PAS 1, kena lawan 2 dari dalam PAS, dan DAP + PKR memanglah mereka mendokong  idealisme liberal lagi bebas ini. ⅓  lawan 2.

Bolehlah kita kata, simpulkan memang pakatan rakyat menyokong liberalisme, kesamarataan bebas acuan barat. Sekarang ini, kita ada sepohon kayu yang digembar-gemburkan sebagai sudah nak tumbang dek gara-gara anai-anai yang sedang mau diganti dengan pohon kayu yang agak menarik jika kepada mereka yang bebas lagi tak sukakan kongkongan dan rasa gaya hidup yang diamalkan nenek-moyang kita sebagai membebankan dan tidak fun.

Jadi keputusan pilihanraya akan datang memberikan kita jawaban mana satukah pilihan rakyat Malaysia. Sekali gus akan menjawab juga persoalan saya sendiri, mana satukah penyakit yang lebih buruk, anai-anai, atau manusia yang tak seronok dengan ikatan, disiplin dan dogma.

Ianya antara takut penyakit dengan takut pokok tumbang hempap kita ramai-ramai. Muflislah, inflasi, macam-macamlah. What is the worst that I can think off eh. With my current wages, and lifestyle, memanglah saya belum terasa perit lagi duduk di Malaysia yang orang kata semuanya overpricing dek gara-gara pemimpin kami yang mengamalkan rahsuah.

Let say gomen yang bebas ini kalis rahsuah, tapi nanti banyak penyakit. Penghabisannya sama jugakan jalannya, duit gaji kita dah habis beli ubat, barang murah pun jadi mahal tak gitu? Kalu dah sakit dah tak boleh pergi kerja, asyik MC aje, sama jugalah tu dia kerajaan yang dicanang-canang oleh serikandi yang paling banyak kena inaya di Malaysia ini. Macam dia sorang kat Malaysia ini yang kena inaya dan terinaya bebenolah hidup dia, tu.

Bila kita nak memenangkan insan terinaya, kita berhadapan pula dengan kemungkinan dilanda penyakit-penyakit pelik. Bila kita pilih lagi satu, iaitu yang mereka dakwa sebagai pembunuh perempunan sundal yang kuat berjoli, kita muflis.  Satu pilihan yang dua-dua pun bikin kita susah.  Apakah pilihan ke 3 kita?
(bersambung

No comments: