Thursday, November 24, 2011

Klise Cinta


Sekarang ini tengah mabuk novel diangkat jadi bahan lakunan agaknya, Lagenda budak Setan, Nora Elena, Badak semalam, dan terbaru Ombak Rindu. Orang intelek ada yang bimbang akan fenomena ini, asyik-asyik cerita cinta yang tak bawa faedah kepada ketamadunan manusia yang mereka impikan.

Tapi bagi kami, rata-rata cerita macam ini, best. Kami memang rasanya tak ada masa nak membaca kut, kecualilah saya yang sememangnya orang kata dah tak ada benda nak bikin, jadi bacalah. Itu pun mutahir saya sudah tidak lagi membaca novel. Paling-paling baca blog, baca surat khabar, atau majalah. Pun kalau baca pun lagi suka baca nasihat pasal cinta dari ulamak terkemuka Negara macam Mufti Perlis Juanda Jaya yang menulis di Mingguan Wanita. He he he…

Orang kata, ada orang katalah novel cinta sangat laku sebab rakyat Malaysia kurang cinta. Kalau penuh cinta, apa gunanya kita nak terhegeh-hegeh tahu pasal cintakan, itu hujah sokongan kepada pernyataan pasangan Malaysia tandus cinta. Iya tak iya juga, fikir balik, kadang itu couple nikah sebab aturan keluarga, lepas kawen masing-masing komited dengan tugas memang tak ada masa nak berkemelut dengan permasalahan cinta. Jadi tu kalau dalam TV keluar cerita yang orang intelek kata klise, ianya tidak klise bagi kami. Iyanya satu kelainan bagi mereka-mereka ini.

Ok contoh, sekarang ini kat opis tu semua kawan perempuan saya, pakat-pakat tengok cerita Kamardiah. Tentang Dia. Mereka kata jalan ceritanya menarik. Oh ya kawan saya ini yang minat benda-benda macam ini 2 orang itu sahajalah. Ini kerana macam saya kata mereka ini typical Malay yang memang bebas dari kemelut cinta. Ko pandang aku, aku pandang ko, bawa tunjuk kat parents, ok PASSS, jalan. Lepas itu dah dah la. Memang cerita derita cinta yang ditanggung oleh watak Kamardia, Nora Elena, memang mereka tak pernah lalui dan mereka sanggup beremosi bersama-sama watak yang mereka tonton, baca, atau bakal tonton.

Jadi bila orang sibuk-sibuk kata cerita cinta yang laris di pasaran itu klise, ia tidak klise bagi mereka. Sebab cerita cinta mereka sangat simple. Berkenalan tak lama, terus sah jadi pasangan, dan bila dah sah, tidak ada yang datang mengganggu. Teratur dengan elok dan tertib. Gaduh-gaduh kecil, merajuk, tarik muka pasal pembahagian tugasan, pembahagian masa, perhatian  yang tidak seimbang itu biasa, tapi tidaklah sampai timbul rasa tidak puas hati yang membusung, bernanah pecah yang melaharkan lafaz talak. Itulah dia aturan cinta Melayu Islam yang simple dan cantik.  

Justeru, mediocre lagi tidak releventkah kawan-kawan saya kepada pembinaan tamadun negara jika kawan-kawan saya ralit menonton cerita-cerita cinta yang membuai-buai emosi  tika hati disapa rasa bosan menunggu panggilan che abang?

Orang intelek sastera kata kita patut tulis pasal perempuan yang komited dengan kerja, beban kerja, saintis perempuan, ahli politik perempuan, akauntan perempuan, professional perempuan. Memang kami bukan saintis, bukan akauntan, bukan ahli politik, tapi sikit-sikit itu bolehlah berpencak silat, menepis politik pejabat, bukan professional, tapi kerja kami di opis membantu professional, iaitu guru-guru. Tolong bayar itu bayar ini, kejar itu kejar ini, buat laporan itu, laporan ini. Hari-hari kami tengok pegawai kami terkejar-kejar, tertekan, kadang itu menekan dek kerenah pelanggan, kerenah menteri, press dan macam-macam. STREEESSS, dan sudah tentulah kami tidak mau baca, tonton, cerita pasal dunia pengurusan dan pentadbiran lagi selepas waktu pejabat.

Jadi, jika kami dihidangkan lagi dengan STRESS dan SIKSA orang berkerja, pastinya kami akan rasa lebih tertekan lagi, maka, kami hanya mau tengok STRESS dan SIKSA orang bercinta, untuk beri kesan, “aku rasa aku kerja stress, orang bercinta lagi stress, alhamdullillah stress aku tidaklah sehebat stress dak Kamardiah dalam cerita Tentang Dhia tuh” tak bule ka?

No comments: