Monday, December 20, 2010

Zuriat sapa pun I follow, janji U ada ILMU.

Saya fikir cakap-cakap mengata kawan FB saya itu Panglima Angkatan bala tentera Iblis dah sampai ke telingannya agaknya. Zaman internet ini kita panggil sebagai “viral”. Kalau dulu memang kita malas nak menyampai-nyampai sebab nanti yang lunyainya tukang sampai bila yang mengata berpaling tadah atau buat bodoh. Zaman sekarang apa takut, kita linkkan aje apa yang ditulis atau fowardkan apa yang diemelkan. Hanya dengan satu click. Kita cakap dalam hati, “kalu aku tak sampaikan ada orang lain sampaikan juga. Biarlah dia tahu aku pun dah tau dan tujuan aku menyampai tak lain tak bukan nak sampaikan massage yang anak iblis ka, anak setan ka, anak jin ka, aku tak kisah aku tetap hormatinya atas kapasiti keilmuan yang dia ada.”

Bab mencari ilmu kita jangan pilih sangat sapa cikgu kita. Ni zaman moden, tak kiralah dia gay ka, dictator ka, penjual/pelacur agama ka, apa ilmu dia yang baik kita ambil dan kita amalkan jika kita tak mau ketinggalan. La ni yang menguasai dunia adalah orang yang tahu. Orang yang tahu itu memang pada persepsi kita ini memang macam setanlah, suka masuk campur hal orang, suka mencatur hidup orang dan macam-macam lagilahkan. Saya merujuk pada Amerikalah. Tapi bangsa Amerika itu banyak benda positif yang kita boleh ambil contoh, seperti kegilaan mereka menjaga tahap kesihatan dan kecergasan, kegilaan mereka terhadap kebersihan dan yang paling penting, sikap mereka yang menghargai masa, sampaikan “if you made me wait, you have to pay, the longer I wait, the more you have to pay, aboden?” ini cerita saya di Andersen menguruskan permohonan pegawai daganglah ni. Saya kena tunggu lama di Imigresen berjam-jam dan saya chargakan masa menunggu itu untuk bos saya bilkan kepada pelanggan.

Ok berbalik pasal kawan FB yang anak iblis ni, ada sorang tu melenting, sorang lagi senyap. Ya personalitilah tu. Memang kedua-duanya berbeda, tapi saya lebih takut yang senyap tu. Orang kata macam api dalam sekam, sukar nak padam. Yang kuat menceceh tu, macam sayalah habis menceceh, habis kat situ, teda simpan-simpan. Orang yang mendengar ocehan dia pulalah yang semput. Dia mengoceh, marahlah, kita ni zuriat manusia bukan zuriat iblis.

Saya cuma mau share apa yang saya pernah dengar. Ada orang fikir dan percaya manusia dan iblis memang boleh menghasilkan zuriat bersama-sama. Iblis akan menumpang setiap aktiviti manusia yang lalai tak ingatkan tuhan. Bukankah ustaz, ustazah kita ajarkan pada kita masa kita kecil-kecil dulu, makan tak baca bismillah, makan dengan setan, berbagai-bagailah lagi aktiviti harian kita yang disertai iblis dan setan sebab tak baca bismillah sebab lalai tak ingat Allah. Bila kita nak kawen kita pigi kursus kawen, ustaz tak bagi tau ka bersetubuh tak baca doa, setan pun ikut sama-sama bersetubuh?”

Orang Amerika, orang yang taksub dengan Amerika ada tau, ada kisah pasal doa-doa ini semua? Tak payah orang Amerikalah, orang kampung yang memang benak, tak reti mengaji, tak suka campur orang alim ko ingat dia ada reti baca-baca ini semua ka? Saya sendiri yang dah tau ni pun kalau perut tengah berkeroncong, balik rumah mak masak sedap giler, pun terlupa baca bismillah, makan dengan dengan setanlah tu. Tapi tak kisahlah buat kata pesan Siti Djuhari kepada anak-anaknya “urang nan tuo usah disesali” tak manis benar kita menyalahkan orang tua kalau kita berselisih faham.

Pada mereka yang suka mengata itu dan ini, itu memang dah sifat mereka. Usah nak buang masa bertekak-tekak dengan orang macam itu. Tak de pakdahnya, kalau mereka dah berani antar emel sana, emel sini kata awak tu panglima turus setan, sampai mati pun mereka tetap anggap awak tu setan. Anak setan ka, anak iblis ka, anak Raja, anak keturunan Nabi ka, Allah itu maha pengasih dan maha adil. Tugas kita menyembah Allah, bukan bersusah hati memikirkan apak mak kita dulu masa nak dapat kita dulu otak mereka kemana, ada baca doa tak?

No comments: