Monday, January 29, 2024

Tebuk Atap (Part 4)

Hari ni FYP tiktok aku asyik lalu-lalang je Tun Daim yang kena panggil SPRM. Kalau omputeh kita kata dah macam vegetable dah la dia tu. Tapi aku rasa dia mesti fefeeling dia Stephen Hawking tu. Berdelusi. Personally aku rasa orang tua tu dah gila. Hanyut dalam alam delusi dia.

Orang sebaya aku memang kenal sapa Tun Daim. Bukanlah orang kaya. Nak sambung blaja pun jual kebun. Tapi dia licik. Bersama kawan baik dia Tun M, mereka dah sakau banyak duit Gomen, duit UMNO bina war chest mereka. Semua projek gomen derang sakau 10%. Derang buat slogan baru "pensyarikatan malaysia. Melaui pensyarikatan ini timbul "pink form" yang bersepah sana sini yang bikin mereka sangat kaya. Yang 10% tu cerita lain. 

Pendek cerita masa tu bukan 2 ni aje yang sibuk bina war chest, antara nama yang femes aku dah lupa apa nama, tapi menteri besar Selangor masa tu, pun sama naik jugak. Mungkin dia nak lawan Tun kut, Tun cantas dia awal-awal lagi. Bang Non? Aku rasa Bang Non tak perlu war chest, karisma dia dengan imej Islamik dia sudah cukup untuk dia kalahkan Tun bila tiba masa. Tapi dia tak perlu kalahkan Tun, pun sebab memang Tun dah janji nak naikkan dia sebagai PM pun. Tapi kat sini aku tak tau kenapa dia "gaduh" dengan Bang Non. Kalau kau tengok felem Anwar the untold stories, jelas Tun Daim yang tak mau dia jadi PM.

Tun Daim tak sedia nak stop sakau duit Negara lagi, dan lagi dan lagi. Tun M pulak terpaksa akur sebab selama ni pun Daim dah banyak sponser dia dan anak-anak. So, end-up Bang Non masuk dalam jel atas kesalahan liwat. Aku tak katalah liwat tu tak betul, sebab kalau tak betul, takkan mahkamah jatuh hukum, kan. So, kat sini kita percaya ajelah mahkamah tu betul. Lagi satu dituduh jugak Bang Non Ajen Iluminati, ajen Freemason. Tu aku tak pastilah betul ka tidak. Tapi tu tak kisahlah itu cerita mereka. 

So, dalam dia gedebak-gedebuk, gitu gini, rancang sana-rancang sini, jangan sampai Bang Non ni jadi PM, tapi akhirnya Bang Non jadik jugak PM, dan lepas jadi PM idak jugaklah dia terus serang Dua sekawan ni macam Tun M serang Najib dulu, dia pelan-pelan, lepas dah nak setahun dia jadi PM, baru dia arah SPRM serang Menara Ilham. Tun dulu, terus dia panggil Polis gari Najib masuk lokap. Bang Non dia releks-releks santai-santai saja.

So, bila dia releks, ramailah orang yang simpati dengan dua serangkai, ni despite banyak benda si dua ni dah bikin untuk menjatuhkan dia. Langkah itu, langkah ini, macam-macam langkah dia bikin, dah jadi 2 sekawan tu dah macam orang gila, rupanya dah. Pada aku perihal dak Ahmad nak jadi PM tu, bukan betul sangat pun si Dua serangkai ni nak Dak Ahmad pun, tapi saja nak hentikan siasatan atas mereka je. Ko tengok si Zahid Hamidi kes Biometrik dia di Imegresen dah gugur dah. Hah dia nak macam gitulah tu atas segala kes dia pun gugur sama.

Apakah kes kesudahana si Dua Serangkai ni. Adakah mereka akan berjaya? Bila aku tengok Bang Non releks je, aku rasa ke dalam jugak si Daim tu macam mana ke dalamnya si Najib. Pasal Cerita Bang Non tak kompetent tak layak tadbir Negara tu biarlah rakyat yang menentukannya. Ko tunggu ajelah PRU nanti, kan? Tok sah le lenlayan sangat 2 serangkai tu nak delusi, penyelamat Negara lah apa lah. Lantak demelah kan. Tulah masa muda kikis duit negara macam tak ingat dunia. hah sekarang ni, dengan melepet kat kerusi roda, mata pulak dah kesep sebelah, mulut tu masih hidup berbunyi ada musanglah, itulah, inilah, kan? Eh aku cakap dalam hati orang tua ni sungguh tak sedar diri betul, yang kau tu orang mintak aku detail out kekayaaan kau sebab nak dengo cerita balik kau, from nothing macam mana kau boleh kaya-raya. Itu je. Kalau betul kau genius ko cerita, cerita, tulis buku. Biar orang semua boleh baca apa resipi kau kaya. Hah ko tengok macam si Khairul Aming tu, hah macam mana budak kampung tajaan gomen, lepas kije engineer makan gaji, je boleh buat kilang juta-juta. Hah macam tu. Tak payahlah memokak cakap musang lah itulah ini lah. tak payah. Cerita je kat SPRM tu macam mana kau kaya. Full-STOP. Tak payah mengata orang lain, itu ini.

Aku cakap ginilah dia musang sebab apa sebab dia Biseksual? Dia lagi suka lubang pungkuk? Eh korang ni dah tetua pun masih ada kuderat ke nak buat bebenda tu semua? Tapi tu ada dia naik-naik jadi PM jak dia umum boleh kawen lelaki lelaki, pempuan-pempuan, ada dia terang-terang "bagi muka" kat golongan ini.

Dah setahun dah dia jadi Jiran aku kat presint 10 tu, aku presint 11, idakle ada bunyi benda pelik pun kat Putrajaya ni. Semua macam biasa je. Harga mahal? ntahlah aku ni shopping kat tik-tok. Barang-barang makan, kalau ko single ko tak berapa perasan sangatlah apa barang yang mahal pun. Pasal Bang Non tak perform. Aku sndri pun cuwek/ tak pernah perform, so aku tak expect orang lain perform pun.

No comments: