Thursday, January 25, 2024

Tebuk Atap (part 3)

Percubaan nak menjatuhkan PMX sebelum pilihan raya masih lagi berjalan katanya.Sebabnya kalau tengok dalam tik-tok yang orang beratur kat pintu Istana Negara tu katanya pasal PMX ni tak baguslah, tak itu tak ini. Pendek cerita derang tak puas hati dengan performance PMX.

Saya di Putrajaya ni alhadullillah ok-ok aje. Dari dulu pun saya ok-ok aje dengan mana-mana PM yang ada. Sebabnya ntahlah keperluan saya terhadap mereka taklah banyak sangat. Cukuplah kat opis ada makanan halal, masuk jamban senang nak cuci berak kencing, (tandas ada paip air), senang nak solat (ada tempat surau untuk solat). Tapi tu ada satu je benda yang saya harap gomen buat untuk warga Putrajaya. Lebihkan tempat parkir, atau lebihkan kemudahan penangkutan awam. Kalau boleh feefeling nak pengangkutan awam macam Singapore, jadi saya tak perlu memandu ke tempat kerja. Sekarang ni tak boleh gitu sebab bas kat Putrajaya ni memang kita tak tau jadual dia. Ada macam tak adae je bas sini.

Walaupun saya sudah berpuas hati dengan kerajaan yang ada kini, saya cubalah juga menyelami apa yang derang tak puas hati sangat dengan kerajaan hari ini. Mostly mereka mengharapkan kerajaan yang gitu-gini. Mereka percaya yang ada ni korup, tak competent dan sebagainya. Mereka percaya ada yang lebih layak dan kompetent dari yang ada ini. Mereka pun tunjuklah muka-muka yang mereka dakwa sebagai lebih baik itu.

Contoh macam saya cakap sebelum ni yang daK Ahmad menteri Terengganu tu. Iyalah sekali imbas pun kalu tengok kelayakan akedamik dia jauh lebih baik dari PMX. Tapi nak buat macam mana takdirnya PMX PM kita hari ini. Sapa yang menbenarkan ini terjadi? Tentulah Allah yang maha Esa. Saya pulak fikir kenapa orang yang tak pandai, jahat, konon tak hormat YDPA, ahli maksiat macam dia boleh jadi PM, tu saya rasa sebab saya rasa orang macam ahli maksiat macam dia je yang faham ahli maksiat yang lain.

Kenapa saya cakap gitu. Contoh ea, kalau orang tak kawen, besok dah tua tak de orang nak jaga. Kalau cakap dengan dak Ahmad, aku rasa konco-konco dak Ahmad akan suruh kau kawen tak kiralah ko bini no berapa. Kalau orang yang ada sikit duit macam sayalah, saya gerenti dia akan sarankan saya kawen dengan budak muda yang sama ada baru keluar universiti, atau budak muda or orang tua bujang telajak yang malas berkerja. Kat balik Kelantan sana, kan ramai orang lelaki yang molek tubuh badan kederat tapi malas berkerja?

Tapi kalau saya nyatakan masalah ni pada PMX, saya yakin konco-konco PMX akan mengusahakan sesuatu macam rumah orang-tua-tua yang lebih selesa dan sempurna dari yang telah sedia ada kini. Lagi satu, pada satu ketika dulu orang kije gomen ni telah diperluaskan bagi kengkawan pun boleh claim tambang dan belanja makan jika hantar/temani kita ke rumah sakit di luar stesen. Contoh ko kije kat Johor, ko kena jalani rawatan kat IJN sini, so kawan yang dok drive ko, teman kau boleh claim duit minyak. Kalau dulu keluarga, laki, mak ayah, adik abang je yang boleh. Kini kengkawan pun boleh.

Nak jadi cerita, bila pekeliling/kemudahan ni diperluaskan ke kengkawan, mulalah ada orang tuduh, gomen nak menormalisasikan LGBT. Derang ini kepala otak memang tak de fikir lain dah. Kalau tak de laki, tak beranak, tak lainlah tu, LGBT lah tu. Dah tua duduk umah orang tua pun LGBT jugak. Itu je kepala otak deme ni.

Padahal ada orang-macam saya yang amat berterima kasih dengan keputusan gomen ini. Saya sorang je ke yang gitu? Saya rasa tak jugak. Ramai je kengkawan saya yang tak kawen tapi bukan jugak derang tu ahli maksiat pun. Memilih? Eh mestilah kena memilih, lebih lagi bila dah berumur macam saya gini. Nak ada maid, lah nak itulah, nak inilah. Bila  diajak perform, ko rasa dah masuk 50 series macam saya ni, apa performance le yang kami larat laku kan? Buat kata kawan saya nak berak mencangkung pun tak larat, nak harap bikin akrobatik bagai dalam kelambu? Apatahlagi main akrobatik di belakang kuda. Hah gitulah buasnya fantasi yang sentiasa ditarbiahkan dalam usrah masa kami sekolah dulu-dulu, zaman-zaman early 90's duuuulluuu.

So, bagi orang-orang macam saya ni, saya rasa konco-konco ahli maksiat yang kononnya didakwa ramai bilangannya berdiri teguh di belakang PMX lebih faham situasi/masalah/ kekangan yang kami hadapi dan rasanya mereka lebih dapat memberikan solusi yang lebih mententeramkan jiwa. Berbeza dengan solusi- kem koncu-konco dak Ahmad (saya kata koncu-konco dak Ahmad ya bukan Dak Ahmad) Solusinya Nikah Sempurnakan Agama, fantasinya main atas kuda, tak de kuda, tunggu laki depan pintu sebelah tangan selak kain sampai pangkal peha, sebelah lagi pegang rotan, ko rasa? Boleh tenteramka jiwa jika itulah gambarannya dimuzik, iklankan sebagai wanita yang paling perform dalam menyempurnakan agama seorang lelaki? Jika begitulah bench mark dia, anak pempuan kekecik lagi kau jangan hantar pegi kelas mengaji je, hantarkan jua dia ke kelas gymnastic agar jadi suri terpaling perfom bila sudah berumah tangga.  

Kalau koncu-konco dak Ahmad tu, kawen ajelah solusi mereka. Ada masalah nikah, nikah, nikah, sebab katanya nikah itu menyempurnakkan agama. Bila dia dah berhujah dibalik agama saya memang takkan lawan, saya iyakan aje. Tapi syukurlah hingga hari ini Geng-geng dak Ahmad masih tak dapat jadi PM. Aku pun boleh berfantasi liar dan buas yang mereka akan paksa, geng-geng Dara Lanjut usia yang ramai di Audit Negara yang nak naik pangkat cepat ni kawen dengan jika tak banduan penjara, kawen dengan penghuni Pusat AADK yang bersepah diselurh negara itu. Situ ramai lelaki tu he he--- kan nikah itu penyempurna agama, Itu masuk penjara, masuk pusat serenti tu semua akan sempurna tu kalau nikah dengan sekian ramai bos audit pempuan yang masih single lagi ni. Mana boleh jadi bini no 2, sebab ramai lagi lelaki tak sempurna diluar sana menanti, yang dah sempurna tu, cukup-cukuplah, kan. Tak payah berebut nak lagi sempurna, lagi sempurna. Nanti kalau nak terlampau sempurna sangat, boleh terbarai, dihayak kiri kanan, depan belakang nanti. Kan susah tu?

Mujurlah mak dah menopause, mak yakin kalau dah lanjut gini mak akan diberi excuse, kan. he he---takkan nak paksa nenek menopause berkawen, tak gitu? Kalau dipaksa jugak nenek dah boleh isi borang bersara awal. So, kalau kau nak tuduh nenek tak nak dak Ahmad dan konco-konco ambil alih Putrajaya sebab takut kena paksa kawen, itu fitna besar, sebab nenek tak amik port pun apa polisi yang akan diperkenalkan nanti.

Pasal pusat rumah orang  tua tu, hurrrm takkanlah mereka nak haramkan pusat penjagaan yang telah sedia ada, atau haramkan orang lain/pihak swasta bina pusat seperti itu di Negara ini, kan? Kita ni pun bila orang dah keluar hujah agama kita tak berani nak sanggah, mana tau dengan mengkahwenkan sekian banyak bos-bos audit yang tak kewn dengan sekian ramai lelaki Islam di Malaysia ini yang kurang sempurna agamanya akan mensejahterakan Negara, mendapat rahmah, kasih sayang Allah, itu kita tak tau.  

Bottom line here Allah masih tak beri peluang kepada mereka untuk ambil alih Putrajaya. Why? Ko jangan tanyalah, Hanya Dia sahaja yang maha Mengetuhui. 


No comments: