Monday, November 28, 2022

Antara Kebatilan dan Benar

Aku rasa orang Islam semua tahulah Islam nanti akan menang jugak. Nak tunggu menang tu bila mungkin masa tu aku dah lama mati dah. Hari-hari berlalu selalu kita ni berperang, benar lawan batil. Sapa benar sapa batil, biasa kalau kita sendiri selalu kitalah yang benar, orang yang berkonflik dengan kita tu batil.

Contoh macam aku yang tak suka bos aku tulah, tentulah aku kata aku betul, bos tak betul. hah gitu. Tapi bos tu betul sebenarnya sebab nak membetulkan apa yang dia nampak tak betul dalam opis ni. Cuma bila aku dah selesa sangat dengan cara lama, aku kata bos macam-macam. Loratlah mengadalah, itulah, inilah. Dan yang paling buruk aku kata bos buat naya kat aku. 

Apa cernya, hah cernya bos nak IR4.0. Aku yang tahun depan nak masuk 50 ni tentulah tak suka IR4.0 ni. Pada aku membebankan. Aku kena belajar perkara baru. Aku tak suka. Lagi pun bila dah berumur ni kau suruh aku buat bebende komputer ni aku dah tak suka dah. Kalau kau suruh aku masak, cuba resipi baru aku oklah. Pulak tu dalam dia nak ber IR IR ni banyak benda yang dah berlaku yang bikin orang menyampah kat dia. 

Kenapa menyampah. Mari aku bagi tau, opis aku ni ramai pempuan. Mostly pempuan macam aku yang suka masak-masak. Bab melaram ni memang kureng. Tetiba nak jadi cerita, atau ALLah dah atur jadi macam tu agaknya, tetiba ada keluar masuk staff, yang masuk tu semua kaki laram-laram. Kalau dulu sapa paling pandai masaklah yang bos paling sayang. Hari ni sapa paling lawa bos paling sayang. Pulak tu bos kau ni banyak penyakit dan nak jaga badan. Memanglah kaki masak-masak ni dia tak suka.

Pendek cerita segala kini tak favour geng kaki masak-masak yang tak berapa IR 4.0 ni. Bukan aku sorang, ada sekelompok yang begini. Bos lelaki, bos suka "jamu" mata, bini bos selekeh hah apa lagi sedaplah kita membahan bos. Kitaa kata bos gatal favour staff kaki melaram. Pendek cerita lagi staff yang tudung-lilit-lilit cantik lawa ni saki anxiety, kerja lebih sikit tak boleh, itu tak boleh ini tak boleh. Yang lagi sorang tu pulak memang tak guna melainkan asyik bina bisness luar dalam pejabat. Inilah kesayangan bos. 

Bila nak sturuktur sana-sini, mulalah kita reramai buat naratif songsang yang pengsturukturan ini sebab nak favour minah-minah yang itu tak boleh buat, ini tak boleh buat so that derang tak payah buat kije melainkan bermekap cantik-cantik agar bos senang hati tatap muka mereka yang cantik itu.

So besok bila aku kena tukar sana-tukar sini, berpisah dengan kawan-kawan yang aku suka, kena pulak duduk dengan mereka yang aku tak suka, mulalah aku kata aku terinaya. Bos jahat, bos monster. Bos nak aku stress dan isi borang pencen cepat agar nanti boleh ganti staff baru yang lagi pandai bermekap dan melilit tudungnya.

Tapi kalau dihalusi betul-betul bukanlah pasal isu tak pandai mekap tak pandai bergincu, tak pandai bertudung lilit-lilit. Isunya aku tak pandai IR4.0. Tak pandai handle data, perkara-perkara seputar data dan pengendalian data ikut cara IR4.0. Aku yang tak peka. Tapi aku salahkan mekap, gincu dan tudung. Dek sebab itu aku kena tendang sana-sini. Aku tak relevant. 

Tapi dalam hidup kita yang mengarang naratif kita. Andai lepas ni aku stress dan isi borang bersara pilihan, kau rasa apa naratif yang akan aku khabarkan buat ibu, keluarga, sahabat dan saudara-suadara ku di kampung? kau rasa aku nak downkan cerita aku tak relevant ka? Baik aku cerita aku kena inaya dengan bos, kan?


No comments: