Tuesday, October 25, 2022

The Minion

Stop la sembang pasal orang, kita sembang mengumpat pasal diri sendiri dulu ek. Ok semalam kata nak begambo dengan Freemason ketua jaga Perbendaharaan Negara, apa jadi? Tak jadi Ketua ketaq lutut kut he he--- lawak. Katanya ketua ada tugas lain. So, wakillah naib ketua. Naib ketua ni pempuan. Betul ka tu Freemason. Kira aku pukul semua Freemason ajelah, ikut otak gila zaman sekolah. Masa sekolah dulu, kalau bukan PAS kira Freemason, kalau tak Mason kuncu-kuncu Masonlah. 

Orang keje gomen macam aku, ni idaklah Masonnya, tapi agaknya Minion. Kuli Mason. he he---oiut semalam ramai Minion aih, ada dekat 300. Tula hang nak dok terasa sangat, muka hang rupa Cina, nak beli makan orang herdik "ini makanan utk orang puasa, hang Cina x pose tak ble beli, tu" aku pun heran, kita ni sesedara kita main politik UMNO, lama dah orang dok kata Mason Minion lagi, tak sentap pun kita ni. PM kita PM wakil Mason, kita ok je. ko lak nak sentap-sentap, heran aku.

So, cerita Minion and her master semalam, kita pegi berhimpunlah kat satu dewan tu, besar gedabak. Iyalah besaunya nak nempatkan 300 orang tu, kenalah besau. So, nak begambo semua kena masuk satu gambo---ko rasa? boleh muatka? tak taulah gambo tak siap lagi, tunggu siap. Kawan aku betenjit-tenjit nak begambo, dia cakap macam gini, "akk pendek, mesti tak nampak muka" aku jawab balik, "akk pendek ka camereman tu bodoh? Kalau pandai mesti masuk, punya"--- so pandai ke tak pandai cameraman tu, kita tunggu je lah bila gambonya jadi. Ko rasa? Aku rasa tak pandai, sebab Minion yang ini pandainya jaga duit.

Hah macam tulah Minion, kita buat kije ikut kemahiran kita, kalau pandai jaga duit, jaga duit je, Idak kemaruk kita nak jadi itu, nak jadi ini. Tapi tu kalau kau dah mimpi macam-macam, jumpa nabi bagai, itulah agaknya, kau tak reti pasal luar bidang kau pun, tapi ko nak sibuk gak jadi ahli bidang tersebut. Tak payah nak cerita pasal orang, kita cerita apa amanat Assistant tu semalam---

Amanat dia mudah je, tapi susah nak buat tu susah, nak senang, pencen/bersara pilihan ajelah, buat semak fikiran je,kan? Dia orang lagi beberapa bulan nak masuk 5 series ni, eksen dia memang ada lebih sikit, tak ble fikir banyak-banyak, stress banyak-banyak, nanti dia nak pencen aje. 

Ok apa pesan yang sampai stress sesangat tu-- pesan dia gini, "ko nak kekal releven kau kena kerja keras"--- Keras tu memang keras sungguh. Iya keras. Aku cakap keras, kawan-kawan aku, ada 2 orang aje kawannya, dah nangis-nagis dah cerita pasal kije. Nape gitu. Ni kawan super Minion, yang dapat melangut dekat Minion, lainle---Minion Audit Luar. Aku ni Audit Dalam je. Lapor kat Bos kecik sikit, bos peringkat Ministry. Hat kawan aku lapor kat Bos lagi besar, lapor kat Parlimen. Bos dia lagi besau, Menteri-Menteri, level Nasional. Up sikit. 

Itule tu, nak kije dengan level Nasional, ketua dia lagi besau le setan dia. Setan ala-ala Elon Musk/Steve Job in the making. Itulah tu cetak kita orang ni. Besok bebudak Muda ni, nak jadi Elon Musk le deme ni. Ate, kata Freemason. Cetak kena Mason le. Tu le berebut-rebut bebudak muda ni nak ngikut cetak dia, sampai kengkawan aku hat minion macam aku ni menangis-nangislah kena tengking, kena maki, kena marah. hah gitu kau!!!

Dia nak jadi Minion, ni sebeno ea idaklah susah mana pun, telinga kau tu kena tahan pekak le. Itu senjata paling utama. Telinga kena jadi pekak. Ceh tetiba---hah aku ada idea. Dari aku nak mengumpat Orang PAS, kan baik aku bagi tips macam mana nak tahan dengan bos-bos Elon Musk wanna be ni.

Nak kije dengan orang yang macam gitu kena ada pelan mitigasi. Aku memang dah berdezup, berbaris susun pelan. he he--- kita nak kije sampai umur 60, kenalah usaha lebih, sikit, kan? hah gitu. Besok ajelah kita sambung ek.

No comments: