Sunday, October 16, 2022

BANYAK GILA PERKARA GILA

Ungkapan yang paling bikin ai sentap "orang gila takkan ngaku dia gila" itu dululah. Dulu, lama dulu. Lama dulu pun saya dah cakap balik begini bila ada rasa-rasa nak sentap "eh kenapa aku nak sentap sebab aku memang mengaku aku mental apa?"

La ni lagi la tak sentap, sebab dah ada Janna Nick yang dapat menggunakan masalah mental dia untuk naikkan rating dia lagi. Dan saya tak pernah pun question "why me why me" sebab memang tahu pun sebab jatuh sakit sebab tak dengar cakap mak. Bab mana yang tak dengar tu, hah apa lagi bab disiplin dirilah. Saya ni according to my mom "anak dara pemalas". Ya memang malas nak berdandan. Penyudahnya jadi mental, barai bila kena ganyang dengan ada satu minah lawa, kes berebut boifren masa kat kolej. 

Dia bukan cerita pasal berebut sangat, pun--- bukan pasal mamat tu pun, cuma perasaan saya sangat keciwa dan remuk-redam bila saya dapat tahu kawan yang selama ini saya percaya rupanya menyimpan kesumat yang amat dalam terhadap saya. Iyalah dia jugak yang bagi ayat pengasih bagai nak ngorat mamat tu, bila saya cakap yang ayat dia menjadi, mamat tu ajak lepak-lepak pasar malam, minah tu naik anginlah pulak, kata saya perasan. Mustahil ayat tu menjadi sebab saya ni buruk rupa. Terkedu saya, sungguh.

Saya kecewa, saya depress, saya murung, sampai saya tak tahu saya di mana. Saya rasa saya keluar masuk hutan, masuk bandar, sampai Last Vegas sana aku pergi, sesat nak balik Melaka, tak sampai sampai. Rupanya memang saya tak ke mana pun ada je kat Melaka tu. ha ha ha---Mak kata seminggu saya tak waras. 

Bila dah waras, memandangkan saya ni JPA scholar yang perlu ada medical report, saya follow-up ajelah berubat hospital. From there I learned alot. I know ada banyak benda yang I kena improve. Tapi tulah disiplin diri memang zero, kut. Begitulalah saya. Lama-lama bila dah berumur ni sikit-sikitla improve, tak boleh buat perangai masa muda yang asyik nak tidur je. Kenalah bersenam, rajin-rajin sikit, takut besok nak masuk liang-lahad siksa orang nak usung masuk dalam sana. Let alone, susah payah orang nak sediakan kau kain-besar-besar, untuk kafankan dikau.

Itu cerita saya---

Cerita orang lain saya tak tahu. Tapi ada juga orang yang bila ditimpa musibah dia cakap dia the chosen one. As for me, memang saya tak berani nak adopt idea ni. Buatnya asyik berzikir I am the chosen one, teteba---setan hasut, "Yup you are the chosen one, the chosen one to be pengebom berani mati" lepas tu aku pun pasang bom keliling pinggang pergi Zouk, ke Hard rock-cafe ke kan, pigi bom diri sendiri, Nazubillah. Kau ingat Tuhan yang bercakap dengan kau, tapi bukan Tuhan.

Kenapa aku cakap bukan Tuhan? Sebab lepas aku mati katak, semua dunia kecam Islam sebagai agama keganasan. Agama apa yang menaja keganasan? Itu agama aku, telah aku palitkan dengan satu agama yang mengajar penganutnya bertindak tidak rasional. How about family aku? hurmm tak boleh angkat muka, tak boleh keluar rumah sebab malu dengan perbuatan aku. Kenapa malu, sebab aku bomb Hard Rock Penang yang aman tu. Kalau aku pegi Pelastine sana, bomb kereta kebal zionis, mau jugalah orang kampung buat kenduri syahid untuk aku.

Ko nampak tak kat sini idea the chosen one sangat bahaya untuk aku.

Sekian.

 

No comments: