Friday, October 28, 2022

Dealing With Other Minion

Personally saya tak ada masalah dealing dengan bos cetakan Elon Musk/Mother Theresa, ni. Bos memang suka orang yang punya bakat akademik yang tinggi. Masalah saya di tempat kerja ialah other Minion yang you know what I mean. Ok kalau tak faham saya cerita sikit. Saya percaya pada normality. Semuanya berbentuk loceng. Normaliti bakat akedemik, IQ jua begitu. Kau bayang loceng yang telangkup, tetengah tinggi, kiri-kanan menurun tingginya. Orang IQ lemah tak banyak, let say ikut band PBD TP1-TP6. TP1-TP2 tak banyak, TP3-TP4 paling ramai, membentuk menara loceng, dan pengakhirannya TP5-TP6 sedikit balik, itu yang bentuk dia mula bawah, lepas tu menaik, lepas tu turun balik.

Cuba kau bayangkan, kau berada di TP5-TP6, selebihnya yang suam-suam kuku.Silap hari bulan kau cakap lain, dia interprate lain. Dalam kalangan calon cetak Elon Musk pun sama---bergasaklah mereka sesama mereka juga tu. Itu baru cerita IQ, tak semstinya orang di TP5-T6 akan berjaya, sebab si TP3-T4 ni kadang yang lebih menyerlah.

Nak tackle mereka nak buat baik dengan mereka memang jenuhlah. Jenuh sebab mereka ni jenis pada akulah, sangat membosankan. Aku ignore je derang ni, so aku kat opis jadi orang pelik. Bila dah pelik tu, itu yang masuk dalam drama bodoh dia tu kut. Memang aku marah, tapi aku diam aje, malas nak layan. Fokus dengan diri je. Selalunya bila kita tak layan dia, dia marah dan tersinggung, dan mula buat mulut pelik-pelik tentang kita. Tapi dulu masa tahun pertama-ke dua kat tempat kije baru ni, aku kisah jugak. tapi lepas tu aku buat bodo je.

Know yourself, serve the loard cetak Mother Theresa ni lagi penting. Kadang tu si Mother-mother Theresa benci kau pun sebab mulut-mulut puaka TP3-TP5 yang aku tak layan ni jugak. Bukan aku tak layan je, aku pi kritik pulak deme. Deme dah rasa deme on top of the world teteba aku kata mereka suam-suam kuku je, haish mana tak marah,kan. Itu masa tahun pertama-kedua aku kije kat Putrajaya ni, la ni dah masuk tahun ke 7, aku dah pandai. TP3-TP4 ni kalau kau rasa apa yang deme bikin, apa yang mereka cakap tu sangat membosankan pun, kau layan kan aje. 

Ada masa memang kau kena minggle dengan mereka. No matter boring pun mereka, layankan juga. Cakap benda positif je,, jangan komen yang negetif. Nanti sampai kat mereka, mereka jaja, mereka qoute nama kau---ouish masak. Satu aku perasan mereka suka qoute kak Mar kata. Padahal mereka yang tokok tambah. Maknanya apa? Memang kalau dari mulut aku, benda tu memang betul. Kalau tak betul pun, mereka masih nak cakap aku yang cakap. So, kalau ada bebenda panas baik aku diam saja. Atau kau iyakan aje apa mereka cakap.

Lepas tu bos mula syak engkau lalang, kau iyakan aje jugak. Kalau kau nak sarkastik kau cakap je begini, "baru tau ka saya ni talam 2 muka. Let me tell you something itu tak betul, sebab saya bukan talam 2 muka, tapi talam bermuka-muka" nahhhhh ambik kau! Real bos kalau dia tu memang bagus, memang TP5-TP6 yang hati perasaan, minda emosinya masih sihat, akan "see the real you"

Kalau dah mereng, memang boleh jadi buta. TP5-TP6 boleh jadi mereng jugak, infact rasanya deranglah yang paling senang nak mereng he he. Dia kalau dia dah mereng tahap tak boleh terima kau, dia hantar je kau ke tempat lain. Tapi kalau mereng dia tak menjangkit ke engkau, engkau akan ok-ok je. Yang penting, kat mana pun orang nak campak kau, berkerjalah dengan jujur, ikhlas, dan jangan menyimpan perasaan benci. Iya macam aku ni memang  kadang lemas dengan TP3,4, yang jenis "trying tooo hard" ni. Kalau aku malas sangat aku MC je. Sesikit nak begambo-nak beselpie, nak up konten kat media-sosial, kunun fofularla tu,kan?

No comments: