Monday, June 7, 2021

Eat Your Green

 





Korang Kobit-kobit ni makan apa weeeiiii----Saya makan simple-simple je. Almaklumlah Kobit, kan. Kobit tahun lepas ramai komplen, habis jak waktu berkurung memasing gaduh gemuk.

Tahun lepas saya terperangkap kat kampung. Duduk kampung tak dan badan kau nak naik banyak. Biasalah kampung kan kawasan rumah kita luas. Boring duduk dalam rumah kita pergi luar. Sapu sampah, kemas-pasu. Dok dalam umah masak-masak, ramai tukang makan. Bukan bebudak umah yang ada 4 orang tu je yang makan, cucu jiran pun kita pass kasi sama mereka.

Mereka tu anak-anak sedang membesar, tak de gemuknya kau kasi mereka makan banyak-banyak pun. Aktif, Puas pusing basikal di kawasan rumah nenek dia, dia pusing ber round-round kat rumah kita pulak. Tak reti letih budak besar-besar macam itu.

Tahun ni first time experience total lock-down sendiri. Seram jugak. Saya ni dah lah suka masak. Kalau tak lock down lebih masak boleh bawak gi opis. Tapi sekarang? Nak bagi jiran, takut le pulak dia kata aku nak ngorat laki dia pulak. Saya kalau bini orang laki orang, nak-nak kalu tengok macam tak beranak, jak couple tu, memang saya tak beranilah nak hulur itu ini.

So, kita tak payah susah-susah masak-masak. Kita buat meal-preap sayur hijau. Belilah kat pasar tu barang seikat itu, ini, lepas tu balik rumah, basuh bagus-bagus, masuk dalam container, boleh tahan sampai seminggu. Lepas tu buat sambal belacan, sambal kacang, sambal air asam ka, ikut suka kitalah.

Lepas tu cuma kalau suka boleh air-fry ikan ka, ayam, rebus telur. atau goreng telur mata kerbau pun sudah siap tu meal harian kita. Nasi masak sekali pun ok, lepas tu simpan dalam bekas, tahan juga sampai seminggu. Kalau kau boring makan nasi boleh rebus jagung, ka, ubi, ka, ubi manis ka. 

Kita lebihkan sayur hijau. Ada saya baca dalam internet 7 cawan sehari. Kalau sayur tu mentah, boleh ambil sampai 9 cawan. Sayur ni boleh makan lebih sebab kalori dia sangat rendah. Boleh kau jadikan ia sebagai tempelan dalam perut tu. Separuh perut dah penuh sayur, sikit lagi untuk air, sikit lagi biar kosong (kalau kau ikut sunnah nabi leerr), tak banyak sudah yang tinggal untuk carbo dan protien.

Ibaratnya, bila perut dah penuh sayur, perut kau dah kecik. Hah tak payah bazir duit buat pembedahan briatric, kan. Hari-hari makan macam gini, samalah juga kesannya macam kau kecik kan perutkan melalui pisau bedah.

Selain itu, yang saya baca dalam internet, sayur hijau ni dia banyak vitamin. Juga ada bagus untuk sistem pertahanan badan. Kan Kobit orang dok sibuk kata badan tak tahan. Kau tahan kan badan kau dengan sayur. Kau nak nunggu kena cucuk tak tau bila,kan. La ni baru sampai giliran makcik-makcik dan pakcik-pakcik. Kita yang kakak manis adik manis ni bilalah nak dapatnya tak tahu lagi. 

Tapi jangan kau risau tak dapat. Sebab sikit hari lagi melambaklah bekalan cucuk tu di mana-mana. Kau tak ingat kobit tahun lepas, berebut begaduh nak beli pelitup muka, tengok hari ni, rege dah rendah tinggal sen-sen pun ada yang degil tak nak pakai. Dia vaksin ni samalah dengan pelitup muka tu. Esok lusa melambaklah keluar. Silap hari bulan Misi open table jak kat sana-sini, kau pergilah cucuk.

Yang nak marah-marah tak dapat temujanji, meroyan-royan dalam internet tu, tak tahulah saya. Marah dia internet asyik tanya "are you a robot" banyak-banyak kali. Saya pun mula nak marah. Lepas tu saya rasalah internet ni dia bijak. Iyala kau, gomen beli sampai puluh-puluh juta tu. Boleh cam dia yang menekan-nekan kekunci ni rupa adik manis, tapi bubuh sana umur nenek-nenek, makcik-makcik. Itulah kut dia tanya "are you a robot" banyak-banyak kali. Kompius sekejap internet tu, barangkali, tu.

Kobit-kobit ni kena banyak sabar. Fizikal terkurung, tapi komen kau kat alam maya, buat orang fikir banyak kali, "ini ka dia rupa orang Islam yang sepatutnya penyabar itu." Tak dapat itu, mengamuk, tak dapat ini mengamuk. Mengamuk jak kijenya, kan. 

Tu la kena makan banyak sayur tu. Ini saya tengok asyik tayang makan daging, ayam, ikan besar-besar. Itu pasallah tu, tak reti sabar tu. So lagi sekali, pesan saya---makanlah sayur banyak-banyak.

No comments: