Thursday, March 11, 2021

Your Target Audience---

Saya adala kenal gitu-gitu dengan ada satu mamat budak sekolah agama ni. Tapi masa saya kenal tu gaya dia lebih sains dari budak sekolah sains sendiri, to de point, as budak sekolah sains saya pun naik meluat gak negoknya. Yang hade hade yang ori-ori sedia STEM ni pun cukupla gediknya, ni tambah lagi sekoq, over gedik lagi. bertabahla ya he he

Saya tak tahu apa yang budak sekolah agama ni cari dalam dunia Sains STEM yang saya rasa pulak ntah-ntah apa-apa tah ni. Kita sekolah sains kita pandang gini, ko dah sekolah Agama tu kedudukan kau dah supper tinggi dah, yang ko tegedik-gedik follow budak Sains yang hilang arah ni dah kenapa ya?

Tapi dia dah pilih menyains---so sains la dia. Menyains ni means, hadapla benda yang tak patut jadi masalah, jadi masalah dalam dunia ini. Satu masalah dia yang sama dengan saya ialah masalah berat badan. Rasanya Allah jadikan badan dia dengan badan saya secetak. Dalam dunia ni bukan kami dua orang je secetak. Malah dalam cetak yang sama tu ada raaamaaaaiiiii lagi orang yang senasib.

Like I said before, adakah Allah kejam? If look it that way, you will feel that waylah. I refused to look it that way. I see it as Allah wants us to jaga makan, and have more to save, so that we can bersedekah or like myself, I am auntie scroouge, I want to buy gold. he he--

So, berbalik pasal budak sekolah agama tadi. Sibuklah dia nak nguruskan badan. Selain itu dia juga asyik komplen masi tak laku. OK kalu ko target kat budak sains STEM yang dah bertukar sains sosial, kewangan, yang kengkadang berdelusi punya jonkong emas sebesar gunung Tahan, macam saya memang kau tak akan laku sampai matilah. Not so much because kau gemuk. No. Not because of that.  Derang tak akan pandang kau sebab kau tak pandai mengurus sumber. Itu je. Badan kau sendiri pun kau tak boleh urus macam mana kau nak urus sumber yang lain, kan? Macam sayalah, sorang diri, pun urus diri-sndri ala-bahai, "cukup-cukup makan je". Macam mana  nak cukupkan orang lain, kan?

Personally, saya rasa he will be much happier if he change his target audience to kalangan budak sekolah Agama juga. Budak sains STEM, ni apalah specialnya selain gedik-gedik konon hips tapi tak de benda yang hipsnya pun. Pendek cite budak STEM ada jugak nampak badan mereka terurus, (sebab Allah bagi dia badan cetak lain) tapi benda lain sama jugaklah tu tak terurusnya. Kalau dah terurus tersusun elok, pasti Allah sudah anugerahkan insan lain untuk diuruskan, kan?

Kalau budak sekolah Agama, saya rasa pasal urus-mengurus sumber ini bukan isu sangat, sebab pada mereka sumber diurus Allah. Kau tak payah sibuk nak ngurus itu ini. Finance kau berterabur, badan kau berserabai boyak, itu semua ketentuan Illahi. Kau ada jalan yang mudah lurus dan suci, kenapa kau tinggalkan jalan itu dan follow jalan kami yang penuh duka-nestapa lagi keji, ini, kan?

hurmmm ntahlah---Jangan sampai  alumni lil banat meroyan kata ini semua kerja Dajjal sudahlah. Kesian Dajjal, tak habis-habis kena fitna, kan?

****

Update terkini:-

Bukak-bukak FB terbacala coretan budak sekolah Agama ni dalam feed saya---

Dia kata pilih kawan biar berduri tapi manis macam doyang, jgan bla bla bla---

Kesian dia,kan? Tak penah jumpa yang manis luar dalam. Aaaa, hakak-hakak fellow achik Marhaban semua. Kalau bacalah feed derang tu, kan. baik Agama baik STEM, feed derang,kan penuh dengan kesunyian tak bertepi, sehingga kita pun boleh rasa sunyi yang mencengkam jiwa. Ada lidah bercabanglah,  hipokrasilah, tikam belakangla. Macam-macam perangai pelik manusia, you alls. Segala macam setan ada sana.  Itula yang bikin saya suka baca coretan derang ni. Bila kita baca tu,kan kita rasa Ya Allah syukurnya, aku tak macam derang. Saya ni walau asal sekolah sekular ntah apa-apa tah, kengkawan saya, rasa macam semua kawan saya terdiri dari adik-adik manis yang memang manis luar dalam. Hakak sorang je doyan, you allssss. Alahamdullillah, kan?

Tulah hakak pun heran macam manale adik-adik manis ni ble melekat kat hakak. Apalah agaknya perbuatan baik yang Allah pandang telah hakak buat sehingga dapat kawan-kawan yang begitu. Kalu pikir apa benda baik dah haku buat, habuk pun tarakkk--- so it must be my mom's dua yang tidak putus-putus buat saya.


No comments: