Wednesday, March 24, 2021

Weight Loss Journey

Target saya sebenarnya bukan la weight loss tapi nak merendahkan bacaan kolestrol. Tapi tu along the way, kolestrol masih gitu-gitu juga tapi berat yang turun, sampai kawan-kawan opis tegur. Derang tanya apa caranya boleh susut begitu. Saya cakap jelah jaga makan. Now covid-covid ni, tak boleh rentas negeri, orang sini sibuk brisk-walk, excercise bagai, derang ngajak-ngajak saya, tapi macam saya cakap, weekend saya pergi kolam. Saya takut lagi nak excersise atas darat. So saya cakap je la saya swimming.

Depa buat kesimpulan saya kurus sebab berenang. Okla tu, tak payahlah kita nak cerita-cerita sangat pasal makan. Masa dua tiga minggu lepas, bila orang opis tanya macam mana boleh turun berat, saya seronok juga nak cerita pasal IF dan resipi-resipi makan tinggi nutrien yang saya dah cuba. Tapi masuk minggu ni saya rasa tak patut saya bercerita. Kenapa. Ntah, saya banyak baca kisah orang terkenal, selebriti yang dah kurus, cakap mereka sebolehnya tak mau kongsi rahsia susut berat, sebab benda tu kadang sesuai untuk kita, tapi boleh menjejaskan kesihatan pada orang lain pula.

Betul juga kata selebriti tu. Apa diet, plan nak kurus kena rujuk pakar dulu. Macam pengalaman saya, banyak baca, masuk bengkel, tapi tak kurus-kurus juga. Tapi bila cuba nak turunkan kolestrol, eh kolestrol tak turun, berat pulak yang turun. Lagi pun saya malas nak cerita saya buat gini, gitu gini sebab saya rasa benda yang saya lakukan for the past 3 month memang extreme jugak he he---Extreme bagi kita kije opis gomenle. 

Saya amal IF OMAD, kadang-kadang OMAD every other day. Ada kalanya saya buat PF. Masa ni saya tak makan apa-apa. Cuma minum air je. Dalam masa 3 bulan ni saya dah buat PF sekali tu 72jam, sekali lagi tu 96jam. Kira tolak campur bagai, adalah hilang dalam 14kg gitu. Tapi orang kata benda yang saya buat tu extreme. Itu pasal puasa. Pasal makan, lagi la ketat saya jaga. Memang tak makan gula langsung. Tapi sekali sekala saya makan juga nasi, kueh-kueh pedas kalau dah orang jamu kat opis. Selain tu, saya masak sendiri, saya pergi pasar dan pilih makanan sendiri. Ada juga masa saya shopping online untuk makanan yang tak de jual di pasar. 

Masak-masak ni saya tak rasa orang kije opis gomen ada banyak masa nak masak. Apatah lagi nak ke pasar, nak belek laman web nak shopping barang mentah untuk masakan. Sini banyak kedai makan. Lagi ringkas dan mudah kalau beli makan dah siap masak je. 

Tapi tu lah macam yang saya cakap tadi, dalam plan saya ni, sebolehnya saya elak makan yang dah siap bermasak. Sebab apa? Kita tak tau minyak apa dia guna, garam apa, perasa apa yang dia dah masukkan dalam masakan itu. Pengalaman saya, untuk badan saya ni, semacam badan elergik pada bahan-bahan ini. Saya elak MSG, sos-sos tambahan, gula. Itu pasal saya masak sendiri sebab saya boleh kawal benda-benda ini semua. Pendek cerita, bila kita tak ada daya nak bersenam macam orang lain, faktor pemakanan memang kita kena kawal ketat-ketat.

Tulah, kalau cerita, fikir balik apa tujuan kita bercerita. Kalau cerita sekadar bercerita dan orang tak boleh follow cara kita, lebih baik tak payah bercerita,kan? So kalau orang tanya, saya cakap IF ajelah. La ni derang dah tau saya tak boleh ikut derang briskwalk sebab saya swimming, biarlah derang nak cakap "dia kurus sebab berenang dan IF"

To me itu not combinasi IF, swimming and cutting sugar, tapi disiplin dan istiqamah tu yang penting. Ntah saya pun tak tau macam mana boleh seistiqamah begini. Tapi saya rasa sebab bacaan kolestrol itulah yang trigger benda-benda tu semua. 


 


No comments: