Wednesday, March 3, 2021

JUST IGNORE

Bila kita dah hilang 21kg, dan la ni opis pun dah ramai orang naik kije---mulalah orang tegur dah nampak lain. Kawan-kawan satu level yang rapat ni memang tahu bulan 5 nanti saya ada check-up dan selalu support, doa agar everthing will gonna be alright. 

Tapi budak-budak level bawah ni, ada sorang ni yang ntah spesis main drama terancam ni yang tanya susut berat, sakit apa? Bila saya kata saya sihat, dia tanya lagi "banyak kerja, ka?" Nak aje aku jawab, "tak. Covid-covid ni saya buat operation kecikkan perut jah" 

Kalau kita tak kenal sangat budak ni, memang kita sentap kalau tetiba orang cakap macam gitu---mana tak sentapkan kawan-kawan sekeliling punya bagi semangat, peransang bagai, walau ada yang hangat-hangat tahi ayam, ajak aku itu ini, lepas tu tinggalkan aku sensorang, tetiba ada orang kata kita sakit! Tapi bila tau minah ni minah drama play victim---kita ignore ajelah.

Tokoh yang saya minati pun ada cakap macam kat bawah ni. Tapi tu biasalah cakap tu senang. Kalau asyik cakap-cakap-cakap, silap hari bulan kena pemumbuk sulung pun boleh "Talk is Cheap" buah penumbuk KPM's bad boy hinggap sebijik kat muka. Boleh pengsan/ICU juga tu kalau kena. Apalah dianya yang talk, if kau sebarang talk akan jadi "Talk is Cheap", ni?  Saya share ya.


Hah gitu!!! senang ka kita nak ignore je? Uish susah tu. Memang susah.  Tapi mujurla saya ni jenis yang mak kata "eh kau pekak ke apa?" buat pekak je. Contoh macam budak yang kata saya sakit, banyak kije tu---alah buat pekak aje lah. Dia tu tak sudah kata orang buli dia. Orang yang selalu komplen kena buli memang tak patut kita amik port pun apa derang cakap. 

Ceh hari ni mengumpat orang kena buli pulak. Senang cerita, kalau betul kena buli, orang diam jer. Diam sama ada sibuk ke klinik, ke seminar belajar ilmu kalis buli, atau boleh jadi dah mati terus sebab kena buli. Mati sama ada mati merana/bunuh diri lepas tu orang masukkan dalam kubur, atau mati dari segi "mati jadi manusia"---

Kalau jenis mereceh kena buli, (dan yang membuli tu memang terkenal dan disegani orang) tu drama jak tu lebih. Biasalah kadang tu kita punya skill tak up to the par, tapi kita terlalu ego nak ngaku, kita kata orang buli kita. Mana kita nak ngaku lemah sendiri,kan? Nak kije dengan bad-bad boys Kementerian ni kena ada daya tahan yang tinggi. Kalau diberi peluang kije dengan bad boys yang orang respect lepas tu kau berhenti/minta tukar, baik kau tutup je mulut kau rapat-rapat. Kalau aku le---malu aku nak create drama kena buli sebab nak tutup story yang sebenarnya aku "cabut" sebab tak tahan.

Berbalik pasal ignore-ignore ni---macam mana saya boleh jadi macam badak je buat bodoh, tak peduli orang? Cerita dia gini. Masa saya baru masuk darjah satu. Mak belikan saya satu payung merah yang tak boleh lipat. Payung tu panjanglah. Nak dijadikan cerita, satu hari tu mak terlambat ambil saya. So saya pun jalan kaki sorang-sorang. Sebab panas, saya buka payung. Budak-budak kampung ni kalau hujan pun depa redah je sebab tak de payung. Hujan pun tak berpayung, kalau panas berpayung memang peliklah. So saya pun kena ejek. Derang tak ejek payung saya. Mereka ejek saya budak gemuk. Saya cuba memukul budak-budak yang mengejek saya dengan payung, tapi mereka kecil dan kurus saya tak mampu nak mememukul mereka dengan tepat dan kuat. Lama juga saya mengejar-ngejar mereka.

Tetiba jak mak sudah sampai. Dia suruh saya naik basikal cepat-cepat. Sampai rumah, mak cerita kat nenek apa yang dia nampak. Nenek marah, mak marah. Lama saya kena marah. Mak dan nenek kata kata kalau orang mengejek buat tak tahu saja---lama-lama mereka akan diam. Sejak hari tu kalau saya rasa ada percakapan kawan-kawan yang bikin saya sentap saya buat bodoh je. Budak-budak pun dah tak berani ejek saya gemuk sebab bila keputusan periksa, saya dapat nombor satu.  Sampailah masuk sekolah menengah tak de orang berani ejek. Kan saya dah kata hanya saya sorang je kat sekolah Sains tu yang ada tali pinggang teakwondo berwarna. Beranilah nak ejek saya yang bukan-bukan.



No comments: