Wednesday, November 21, 2018

Sekolah Agama vs Sekolah Sekular

"aku ingat back ground agama, keliling semua ustaz, lagi baik, le. Ini tidak, baru tak sampai seratus hari dapat pangkat, dah buat hal"

"nanti dia cakaplah, setan dia lagi besar dari setan kau"

"derang ni dulu baik bukan pasai baik sangat pun, baik sebab belum kena uji, bila dah diuji, hah amik ko, jatuh melarah"

"Itulah,kan mulut longkang 24 jam asyik ngata kita orang kewangan ni jahat,kan, makan duit haram, duit riba, sebelah kaki dah masuk dalam neraka, penghalang jalan agama, bla bla bla?"

"hurm, setuju, at least kita kenal, mana riba, mana untung, bila dapat kat derang semua pulun untung"

Itula dia dialog-dialog orang finance, auditing yang sakit hati dengan ustaz-ustaz melampau bila Allah bagi sikit senang. Mudah benar mereka hanyut dan keasyikan duniawi. Memang sakit sangat, bila yang buat perangai ada background agama yang kukuh. Next time bila tengok ustaz turn corporate, kita kena set standard yang lebih rendah dari mereka yang memang back-ground sekular.

Means to say if ustaz jak, set kan tahap risko lebih tinggi more sample, buat more rigorous check. Analoginya macam orang umur dah tua ada pulak sakit itu ini, tapi gatal dah temengandung pulak, misi terus bagi buku merah. Macam gitulah sang ustaz turn corporate, teknokrat, birokrat, kita terus bagi dia buku merah. he he....

Personally I feel, it has nothing to do with your academic background pun, tapi awak tu macam manakah orangnya. Cuma semacam kalau, budak sekolah agama turn, bidang sekular, senang kita nak nampak kalau mereka bermegah-megah dengan kemewahan materi hasil dari kerja jahat menyalah guna-kuasa dan menggunakan wang awam untuk kepentingan peribadi. Orang tua-tua kata, kerna nila setitik, rosak susu sebelanga?

hurm, tapi boleh je buat jejak budak sekolah agama turn sekular ni. Cuba matchkan mereka dengan profile penjawat awam yang ada kes salah-laku kewangan,kan? Berapa ramai rekrut dari sekolah agama, dan berapa peratusan mereka yang pernah, terjebak, dituduh, disabitkan dengan salah laku kewangan. benda tu kita patut bikin sebelum kita terus bagi dia buku merah,kan?

In the mean time, I look into myself, if I ada contribution bikin ex-Imam-Imamah, terovver tunjuk kaya sampai terjebak dengan gejala yang tidak sihat? Well I think, I have...For instants, I don't welcome them that much. "Ko sekolah agama, apsal nyibuk dan buat kerja sekular", gitu. Mungkin juga suara-suara dalaman begitu, bikin mereka nak tunjuk mereka lagi terror dari kita yang pure sekular dengan menunjuk-nunjuk mereka ada lebih banyak duit dari kita, kut?  Mungkin.


No comments: