Thursday, November 22, 2018

Budak Usrah 2

"She must be crazy already." bila saya baca catatan budak usrah berdebat dengan budak sekular kapir.

Isunya pasal budak usrah kata penawar pada sakit depressi ialah zikir dan baca quran. Saya rasa zikir dan baca quran itulah buat kau lebih depress dan rasa semua orang inayakan kau. Tuhan kau bagi ujian berat pada kau.

Pokok pangkalnya kau rasa berat sebab kau pandang rendah pada semua benda, kau pandang rendah kepada kemanusiaan.

Saya born, kera sumbang, saya tak suka berkawan. kalau berkawan saya asyik nak marah, sebab hai budak-budak ini, itu pun tak reti, ini tak reti, itu tak reti. Reti nak main je. Bila besar sikit, masak pun tak reti, kain baju, kemas rumah pun tak reti nak urus sendiri, tapi pandai pulak nak kawen. bab-bab kawen, buat anak cukup pandai.

But my mom in her special way make me understand yang semua benda susah, ramai orang tak pandai, anak dia sorang aje pandai, tapi kalau anak dia memandai-mandai, cepatlah saja anak dia kena "cili". My mom teach me to beralah. Orang ramai tak pandai kau pandai, kau kena beralah dengan orang tak pandai dan sebenarnya ada banyak benda yang kau boleh belajar dari orang tak pandai.

When I was teen Allah bagi saya sakit. Sakit ini datang bagi membantu mak saya mentarbiahkan saya yang garang dan cepat marah ini agar banyak bersabar pada orang yang tak pandai. Betul dia tak pandai belajar tapi dia pandai mengorat, sebab tu muda belia dah kawen. itu yang saya paling perasanlah.

Ada ramai kawan yang tak pandai, sembahyang tak pandai, jaga maruah pun tak pandai, kerja tak pandai, tapi mengawan pandai. Mak kata kasihanilah mereka. Ramai orang suka kutuk budak perempuan yang tak pandai jaga maruah. Tapi mak marah kalau saya marah. Mak suruh saya mengasihi mereka.

berbalik pasal budak dakwah yang hidupnya penuh dugaan. Dugaan akan jadi ringan kalau dia tak terlalu taksub nak membetulkan kami yang sekular ini. Saya malas nak menyampuk, tapi saya nak aje sampuk dan cakap begini "kau suruhla orang yang memang doktor dah sahkan sebagai depress dan murung untuk baca quran. Ada kemungkinan besar kau kena terajang"

Honestly as a mental patient, i feel like tampar aje budak-budak yang asyik sangat promote baca quran pada pesakit mental. padahal mereka asyik bekeluh-kesah diri diuji tuhan dengan ujian yang sangat berat.

Entah ujian berat apa tah tuhan bagi kat dia, saya pun tak tahulah. Nak kata tak de kerja, ada kerja. Mungkin berat sebab tuhan tak bagi dia laki, lagi kut? Dia ingat dapat laki semua selesai masalah? Hah! Tak de laki lagi tu sebab tuhan tahu kalau dapat laki dia akan lagi menyalak kat tuhan "Tuhan apa ke bangkai jantan dah kau bagi kat aku?"

Honestly juga memang pernah ada budak usrah, jadi sangat berani menyarankan saya berhenti meneruskan perubatan hospital dan menggantinya dengan kembali kepada agama dengan sebenar-benar kembali. Gila!!! saya tidak akan ambil risiko yang sebegitu gila. Lagi satu aish, saya rasa mereka sangat kurang ajar. Mereka lebih pandai dan lebih tahu dari doktor pakar? eh, susah tau kita nak cakap dengan orang yang perasan dia lebih tahu dari pakar.

saya mau juga kasi komen begini "pengajian kamu mungkin tak tertangguh, kamu dah jadi pegawai besar, gaji besar, your dream guy dah convert muslim dan korang dah happily married sekiranya kamu pergi jumpa Dr pakar saya dan ambil ubat anti-deprasi"

atau saya juga rasa compel untuk mengupdate FB saya begini:-

"Mungkin bagi sesetengah kita yang sering bermegah-megah sebagai manusia pilihan Tuhan akan berhenti bermegah jika mereka mendapatkan rawatan kesihatan mental"

atau saya rephrase begini:-

"Ada baiknya anda mendapatkan second opinion dari pakar dari bermegah-megah di med-soc mengaku pilihan tuhan yang hidup sengsara diuji dengan pelbagai ujian berat dari Tuhan"

But I won't do thatlah. It is very mean, kan to write something like that. Biarlah kita ada soc-med jak untuk meluahkan perasaan. Sekurang-kurangnya dia hanya melalak di soc-med sahaja. Dia tidak ambil tindakan pelik-pelik seperti pasang bom kat badan dia dan pergi bom kita semua.

Saya pula melalak dalam blog dan tak ambil tindakan gila pergi "serang" dan kasi satu penampar sama itu budak. hi hi.....

No comments: