Wednesday, July 26, 2017

my MINI PROJEK 2019.

Bersama dengan kawan yang punya sama minat menimbulkan pelbagai idea, bertukar fikiran dan menetapkan pendirian. Ia seputar hobi membaca karya kreatiflah. Kawan saya begitu mencintai sastera, sedangkan saya pula giat berfikir bagai mana mau bantu dia untuk memasarkan hasil bakat seni beliau. Lalu tercetusla satu idea, perancangan atau saya suka sebut "MINI PROJEK"untuk bukukan catatan puitisnya (dan mungkin sorang lagi rakan karib) di muka buku. Kita nak tulis benda baru memang tak ada masa. Dengan tuntutan tugas, kuliah, keluarga, dan macam-macam tuntutan lain, memang tak terbuat jika mau buat "right from the scratch" atau nak buat seorang diri, jadi kami bergabung dua tiga orang lain cukuplah,kan.

Bagi saya pula mini projek ini tak lebih untuk mencabar, mengaplikasi ilmu berkaitan finance, seni pemasaran yang telah dipelajari diperolehi dari kursus perakaunan yang saya pelajari pada peringkat Diploma dan Ijazah Pertama di Universiti. Juga bagi mengisi masa lapang, terapi minda/proses recovery sendiri. I am so excited about the Project. but there are so many thing, lot of things to think of, to take into consideration.

Projek ini memang sangat mencabar dan susah, tapi saya percaya mesti ada cara lain untuk menjual karya seni. Saya bilang sama kawan, ini projek eksperimen menjual sastera orang tak cantik. Tidak mengapalah kita cuba sahaja. Kami tak boleh guna marketing tool biasa seperti wajah cantik, tampan, kedudukan, pangkat yang tinggi, rakan-rakan yang sama tinggi kedudukan sebab kami memang tak ada elemen-elemen itu. Kami hanyalah bilis-bilis perasan jerung yang berenang-renang di dalam akuarium micro. Apalah kami nak cuba tonjol,kan. Ntahlah.... tak usah fikir sangat yang penting, buat dulu.

Saya akan bercuti, atau lebih kepada balik kampunglah. Balik kampung berkumpul dengan sumber (bilis-bilis lain) yang memberi saya kekuatan dan keberanian tidak lama lagi. Harapnya lepas ini saya sudah boleh form satu layout, story board, perhap timeline, untuk mini projek tersebut.


Oh apa projek nya. Catatan-catatan kawan-kawan saya disatukan dengan contengan, art-work saya. Eh saya nak tukar nama sebagai PROJEK BILIS..hehehe

No comments: