Tuesday, June 23, 2015

Mengendap/analisa psiko kucing

Anda pernah dengar pseudoscience? Dia bunyi macam sains tak sebenar tak sains pun contoh nak cerita sini analisa psiko, personality inventory. Bunyi macam saintifik, kalau yang inventori, tu siap dengan questionernya,kan tapi taklah sesains mana pun. Apa rasa anda jika orang kata saya sedang melakukan inventori personaliti terhadap tuan-puan? Scary?

The best auditor is the one that can make good personality inventory? Itu kalau one dulu kece-kece gemar baca buku penyasiatan, mata-mata gelap, Nancy Drew, Hardy Boys dan yang sewaktu dengannya atau yang kini popular siri kartun Detektif Conan. But auditor is no mata-mata or detektif. Kita lapor saja. Walau saya pernah ditegur sebagai suka menpsiko analisa orang, but I only keep it to myself or share it with those yang saya rasa are open untuk dibaca.

Not many people selesa dibaca. dan kadang tu, pembacaan kita tak betul pun. Macam mana anda boleh kenal seseorang hanya berdasarkan tulisan, blog dan pemerhatian? Kecualilah anda benar-benar berinteraksi dengannya di alam nyata. Itu kata mereka yang mengatakan bahawa analisa psiko Sigmund Freud tergolong dalam satu cabang pseudoscience. Jika anda ingin kata TAKKK analisa, inventory saya tak pernah meleset, saya nak juga baca kamu sebagai begitu, begini, begitu, well terserah. Tak ada yang larang. Bacalah.

Bagi saya pula baca orang, kalau tak kena cara nanti boleh bikin orang marah, mengamuk dan sebagainya, jadi saya baca kucing aje. Juga saya berfikiran yang ianya sangat rude jika kita memulakan mukadimah ceramah kita dengan statement "saya sedang melakukan inventori personaliti terhadap tuan-puan" aku tau la ko tu sokme jadi penal penemuduga.

Jadi meh kita hendap kucing. Selalunya kucing adalah haiwan yang manja. Tapi ada kucing tak manja. Saya jarang jumpa kucing yang hostile, tidak mesra. Tapi kadang tu ada juga jumpa. Biasa kucing garang/tak mesra ini sangat cantik. Jantan. Kalu kucing kurap coreng-coreng muka kesan gaduh, atau yang betinanya, dah tua sikit dah pernah mengawan, memang manja. Tapi jangan usik yang baru beranak tengah menyusu...garang, sebab dia fikir kita mau culik anak-anaknya.

Kucing sombong ini memang lawa gebu... tak caya meh tengok gambar....

Mana tak cantik, berdandan jak kerjanya

Lepas tu tidur....... penatla, jangan usik saya bule tak?


ahhh patutlah garang, rupa-rupanya di luar sana ada pesaing...
meh zoom sikit muka dak Putih ni, haaa,kan gebu,kan.

Pun untuk pengetahuan anda, analisa saya ini teramatlah silapnya. Saya sedar kesilapan saya hanya bila saya bercakap-cakap pasal kucing ini dengan tuannya. Kucing ini sebenarnya amat manja...tapi dia hanya lalok-meleleh liur bila ko ayun dia dengan kaki. Dia tak biasa digendong, dibelai dengan tangan, dia hanya suka meleset-leset pada kaki. dan amat suka jika kamu hayun dia dengan kaki. Tapi hari itu mood kucing tak baik, dia semacam ketakutan. Pada paginya rumah tuannya dimasuki ular tedung kecil, dialah yang mengejutkan tuannya agar kasi bunuh itu ular. Lepas tu, si putih di luar sana, asyik bikin bising saja. Jadi si "grey mackerel tabby" ini ada bad mood sikit. Takut pun iya tu barangkali.

2 comments:

Anonymous said...

Findings yang menarik. aku pun tak terfikir mau tulis pasal kucing daaa...

Lily

Siti Mardhiah said...

Tulislah ko bule tulis pasal si Tabby yang comel ini. Ko prasan tak si Tabby ada tanda "M" pada dahinya....hah! aku pun baru prasan, aku sebona eh nak cari ikan kembung aku google mackerel, terjumpa plak mackerel tabby.