Saturday, June 13, 2015

Bumpy Ride KUL-BKI

Saya mengalami delusi paling sengal bila saya pulang ke Kota Kinabalu Khamis lalu. Saya menaiki pesawat MH2616. Saya berdelusi yang semua anak kapal MAB yang dulunya MAS sedang membikin sesuatu untuk memburuk-burukkan MAB agar biar gulung tikar terus.

Pertama bila saya mau letak beg saya di tempat letak beg di atas tempat duduk, tapi tempat itu dah macam penuh, kena sempit-sempit. Saya minta bantuan Pramugara, dia kata “ala beg itu kecik aje, letaklah  bawah kaki” eh garangnya dia. Saya balas balik dengan Double Garang “tak nak!”tutur saya tegas. Dalam hati berkata “customer always right, is this how one world allied treat their customer? Kalau aku ni tinggi, aku tak minta tolong ko, aku sendri boleh tolak-tolak beg orang lain dan sumbat beg kecil aku ni” jadi terpaksalah dia dengan geramnya meletakkan juga beg kecil saya yang mengandungi nota-nota kursus di tempatnya. Dia jeling saya, (tak pueh atila tuuu) saya jeling dia, balik! Huh!

Kedua, masa waktu makan, saya rasa pramugari plak terlupa, atau saja tak bagi minuman pada penumpang di sebelah saya. Saya duduk di tengah-tengah. Tapi pada ketika itu saya sudah berada dalam delusi, jadi saya sudah takut untuk cakap/minta apa-apa sama anak kapal.

Ketiga, penerbangan KL-KK memang teruk, bergegar-gegar. Awan tebal, masa itu hidangan makan belum disajikan dan saya sedang menonton movie Cinderella yang baru. Cinderella tunggang kuda, eloklah masa kuda melompat, saya rasa kapal pun macam melompat juga. Saya sudah memikir yang bukan-bukan. Tentang pilot mental, stress, tak puas hati dengan pengurusan yang baru lalu sabotaj syarikat baru. Macam-macam saya fikir. suicidal pilot "Nose dive" theory MH370 masuk juga tu.

Kerna ketiga-tiga insiden ini saya terjebak dalam spekulasi liar memikir yang mungkin kejadian ini berlaku kerna faktor pilot dan krew kapal yang gloomy lagi rusuh hati mereka ekoran pengstrukturan semula syarikat yang menyebabkan mereka berpisah dengan rakan taulan, dan ada juga khabar angin jahat yang bercerita ada diantaranya menerima tawaran yang lebih rendah dari yang mereka kecapi sekarang. Saya pun tekumang-kamit baca apa-apa doa yang patut saya bacalah, selama beberapa minit. Minit jak, tak sampai setengah jam pun, suku pun tidak, selebihnya saya enjoy watching Cinderella the Movie...


Mentang-mentanglah beg saya tak ada tulis Prada ka, Coach, ka, kan...disuruhnya letak bawah kaki


Dulu masa sekolah dia letak nota pelajaran bawah kakilah tu agaknya, dah tua jadi Pramugara jak hik hik hik :).. aha abaikanlah saja spakulasi jahat dari orang yang sakit hati kerna tidak dilayan seperti sang puteri...however when you carry a name such One World Allied, and yet if you're acting like huh! acuh tak acuh aje, better tender in your resignationlah, may be the job is too much for you already. 
Alhamdulillah kapal selamat mendarat walau cara pendaratan memang kasar gilalah, tapi fun…. “wow!” Macam main gelungsur di taman tema air sana. Copot-copot jantung kita…tapi best selamat masuk dalam air. Dan yang ini selamat turun atas landasan. Bestla… Masa saya pulang dari Tawau, pilot pun lending macam itu juga, tapi kurang sikit darjah kebrutalannya, di tempat duduk hadapan saya ada dua kanak-kanak, mereka jerit “wow!”

Masa mendarat dari KL-KK saya rasa nak jerit “wow!” tapi saya tahan hati, takut orang kata “gila apa makcik ni”

Keesokkan harinya, masuk saja ofis, perkara pertama saya tanya kawan opis pasal flight yang berawan. Mereka kata memang semua berawan kini…. Kapal langgar awan bergegar bunyi “gek gek gek gek gek gek” macam itu. “Ala ko ni, macam yang di Tawau itulah, kenapa pula” tanya mereka  “Yang semalam saya naik tu, macam kuda melompat” kata saya dan cerita pasal spekulasi liar saya, pasal warga MAB yang mungkin tak hepi. tapi saya cuma cerita insiden ke tiga aje, pertama dan kedua, di atas saya tak cerita. 

Mereka gelakkan saya dan kata sekarang ini awan memang begitu. Saya malulah, tapi nak cover malu saya kata “eh kata professional skeptism, kenalah skeptikal dan fikir yang bukan-bukan” Mereka gelak lagi dan kata Air Asia pun sama…bukan MAB aje. Mereka pujuk saya agar fikir yang ianya faktor awan, dari fikir pasal manusia yang marah. Manusia marah memang wujud, tapi lebih molek memikir bahawa majority warga MAB adalah muslim yang tabah menghadapi ujian yang besar dalam hidup mereka, buat masa ini. Lalu saya memikir yang pilot saya memang best, boleh bikin kita rasa seolah kapalnya melompat, demi mengelak awan. Saya juga doa mereka tabah dan berjaya hadapi ujian pengstrukturan semula MAS-MAB ini.

Buat Pilot MH2616 pada  penerbangan 11.06.2015 jam, 14.15, ride KLIA-BKI tempoh hari memang gila, tapi fun. Copot-copot yang bila dikenang balik memang best bukan negeri. Bila masa lagi nak rasa macam itu,kan.

No comments: