Thursday, May 30, 2013

KREATIF???

(kreatif di sini hanya merujuk kepada Creative Accounting ya. Sesungguhnya tak ada kena-mengena dengan lukisan kreatif, tulisan kreatif, cereka kreatif dan yang sewaktu dengannya)

Jika minggu sebelumnya saya tergedik berangan sekejap nak jadi pengacara popular yang dibayar satu saat RM80.00. Minggu ini saya kembali semula ke alam nyata. Saya berkursus BITK yang memang direct dengan tugas hakiki saya.

Saya bersama orang yang memang saya. Atau lebih kepada orang yang saya mau jadi pada masa 10-20-30 atau sehingga saya menghembuskan nafas terakhir. Saya pun sebenarnya tak tau saya sebenarnya yang mana, yang tergedik-gedik mengacara ka atau yang serious, squre face, heartless penyimpan kira-kira yang pengingat lagi calculative.

Saya sebenarnya selalu berasa yang saya akan lebih berbahagia, gembira dan sejahtera jika saya  bersama-sama orang-orang yang memiliki personaliti macam Micheal Jackson, Ogy Ahmad Daud dari bersama-sama Donald Trump atau Fredie Franandez, Rafidah Aziz. Pun begitu Allah bagi rezki saya dalam bidang kewangan.  Saya tak adalah pula berangan nak jadi pengacara terkenal.

Buat kewangan taklah setension mana, pun. Infact I enjoy bikin kerja-kerja tersebut. Yang tak berapia bestnya itulah,kan…. Macam dalam office tu kita aje sorang yang baik, lagi tak menyeleweng, orang lain hmmmm pantang ada duit lebih sikit dalam buku VOT, pantang diarah bertugas keluar, berkursus, pantang bikin claim. Macam-macam mau masuk, macam-macam mau ambil kira. Milage barang 70, 80 sen pun sudah boleh bikin "gelap mata", macam mana nak jadi menteri? tapi kebiasaannya orang yang macam inilah yang bercakap mengalahkan menteri. Integritilah, transparencylah, accountabilitilah, ntah apa-apa ti ti tilah,kan lagi yang ada.

So bila kita bersama-sama kita-kita, perbualan kita-kita memang sahngat melemaskan. SPRM, bos yang bernafsu besar, bos yang kedekut, terlalu mau kawal duit dan itu-itulah, semua kisah manusia dan wang. Dan betapa hinanya manusia apabila tunduk dengan godaan nafsu dan wang-ringgit. Memang saya tak suka bercakap pasal hal itu, sebab mana tau saya sampai duduk di tempat atau bersama dengan orang-orang yang kalah nafsu ini, saya pun berperangai 2x5 aje. Mana tau rezki murah dapat jadi bos atau jadi bini bos….ha ha ha.

Pendekatan saya mudah aje dengan manusia-manusia kreatif ada jalan lurus, ai nak gak jalan bengkang-bengkok ni. Dia ada sebab kenapa dia mengambil jalan susah berbelit-belit dari simply ikut rule (TI, PP, SPP dan kawan-kawan dialah,kan). Itu antara dia dengan Allah SWT. Saya sangat bimbang mau mengeji-negji mereka sebab bimbang jika saya berada di kedudukan (saya nak sampai ke situ mungkin agak mustahil, atau mana tau saya bertemu jodoh lewat usia dengan manusia jenis kreatif, kan) itu suami saya tulah dok gian bikin benda-benda kreatif nih,kan. Suami tak berapa kreatif, saya pula terlebih-lebih ajar "abang buat macam itu, macam ni, begitu, begini" Minta dijauh tuhanlah, diberikan skrip kehidupan yang seburuk itu.

Itu pasallah saya mau pelihara diri dari terperangkap dengan benda-benda kreatif, dengan tidak terlalu memandang jijik dan hina pada puak-puak kreatif ini. Dia bikin benda jijik dia ada,lah tu pertimbangan dia. Moga di akhir usianya, jika dia Islam, dia sempat pulang bersih mengadap yang esa.

BUkan saya nak membelalah pula makhluk-makhluk yang dikata sebagai perosak/anai-anai kreatif, nih…ntah tapi orang kata, apa ye… ntahlah kalau rosak, pun yang rosak bangsa seagama kita gak, orang alim, orang baik-baik, ulama, semua pesan agar doa yang baik-baik, kasih-mengasihi sesama insan. Tak pernah pula saya dengar orang alim-alim suruh kita bermusuh sesama kita, umat Islam.


So itu ajelah buat kali ini. Selamat malam  

No comments: