Sunday, September 5, 2010

K U D U S

Kan saya kata saya lebih suka cerita magis tanah kita dari cerita magis Tanah Nabi. Cerita magis yang paling saya suka dan selalu nenek ulang-ulang ialah cerita Puteri Bongsu. Kalu sepupu-sepupu lain baca catatan ini mungkin dia kata saya berangan. Mana nenek ada cerita apa-apa?

Atau ada, tapi sayakan suka siok sendiri, perasan nenek cerita kat saya sorang aje. Tak kisahlah. Tapi cerita puteri bongsu ini memang nenek selalu ulang-ulang sebagai pengajaran kepada saya yang suka tengok TV dan dengar radio, belajar pun nak tak nak aje buat home work depan TV. Mak balik kije kilang, semak balik kerja sekolah saya, marah-marah, sebab banyak salah eja. Nenek pun mulalah, menjalankan misi menyimbah minyak petrol ke api. “dia memang macam itu, mana kerja dia ada nak betul, kalu buat kerja sekolah depan TV”. Siaplah ko, dari beberan, dapat lebam kat peha, kena cubit.

Nenek, cerita suami puteri bongsu tu pemalas. Dahlah curi baju dia, lepas tu simpan dalam tempayan beras. Dah makin lama kawen dah muak agaknya, mulalah main ayam sabung dan berfoya-foya. Bila berfoya-foya itu, maka lalailah dia akan keperluan rumahtangganya, sehingga beras pun makin susut-susut-susut tidak ber”top” up. Penghabisan cerita bila dan paras beras sampai pada dasar tempayan, tentulah Puteri akan jumpa bali baju sakti dia. Dia pun rindulah kat mak ayah dia di kayangan sana, terus pakai baju tu dan terbang balik kampung dia. Raya-raya ni kan.

Moralnya, orang yang suka berhendak tak nak ini aje, diberikan tuah, diberikan benda sakti yang terbaik pun dia akan lalai dan mengalami kerugian yang teramat. Dia lebih suka berfoya-foya dan melayan kehendak nafsu dari menumpukan sepenuh perhatian dalam menunaikan tanggung jawabnya.

Setiap cerita ada pengajarannya. Kita rasa setiap cerita walau di luar batas logika ada kisah yang mau di sampai. Tapi itulah kita ada lebih banyak lagi cerita dari Tanah Arab yang lebih hebat. Memang kita suka cerita kita, tapi bila kita dah masuk Islam, saya kira kita perlu bercerita lebih akan cerita-cerita Tanah Arab sana. Kita rasa tak siok.

Bila saya rasa tak siok, saya fikir balik, apa rasa muallaf yang terpaksa meninggalkan lebih banyak lagi kesukaan-kesukaan mereka. Kita di Malaya ini lebih sadis, bila orang tu masuk Melayu jah, langsung ama, apa pun dia dah terus tak boleh ingat. Itulah ceriteranya. Dalam hidup ni agaknya, memang ada certain orang yang terpaksa membuat pilihan yang sukar, melepaskan sesuatu yang disukai dan disayangi demi kesejahteraan hidup masa depan. Saya hanya perlu melepaskan cerita-cerita dongeng nenek-nenek saya saja, tapi bayangkanlah saudara muallaf kita yang terpaksa bercerai kasih dengan mak ayah mereka demi cinta kepada agama baru mereka.

I do make Islam so ugly and so cruel eh. But I believe kita mesti mengkorbankan sesuatu demi pembuktian cinta, macam Ibrahim yang mengorbankan Ismail. Look at the Hindu, cucuk sana-sini angkat kavadi, have you ever wonder things that they have to sacrifice to enable them to carry such weight? How about our Monk, Priest and Nun? At a certain point of their life, they’ve make a very difficult choice as they believe GOD won’t let them down. Itulah hakikat dalam mencari kekudusan dalam beragama.

No comments: