Saturday, October 7, 2023

CEREMONIAL

Weekday lepas ada dua acara agama, baca Yasin dengan Tadabur Quran yang orang buat kat opis. Aku bebenda macam ni deep down inside my heart aku tak berapa gemo amat kalau bikin waktu pejabat. Kalau lepas pejabat buat kat luar pejabat aku ok je. Tapi dah budayanya gini,kan. Kat opis, ni gitule kita kalau opis orang Melayu kalau ada apa-apa tak enak jadi kita baca yasin. Tak enak tu macam ada benda berantak gitu, not nice kita pun baca Yassin reramai.

Dah jadi macam norm, aku pun onz sajalah, ikut kau lah. Tapi kalau ikut standard bapak aku, dia akan cakap masa lapan jam gomen bayar buat kije, beribadah menjalankan amanah rakyat gitu, bukan buat baca-baca acara agama yang luar itu boleh dibikin. Tapi orang akan argue balik itu cara kita kukuhkan ukhuwah, make staff, pekerja happy dan produktif. Kira oklah, kan. Lagi pun ini pejabat Melayu, kita buat semua tu untuk dapat restu ilahi. 

Benda ni aku sebenarnya tak de benda nak komplen sangat pun, cumanya ko baca yassin, ko tadabur quran dah baguslah tu. Wat if, kau buat tu semua so that apa program kau jalan smooth, tapi dalam masa yang sama, ada benda yang menyakitkan telah berlaku dalam pada kau nak smoothkan benda tu. Ada orang geram, ada orang sakit hati. Opkos le orang tu bukan aku. Contoh, kat tempat kijenya dalam satu program tu ada orang tu nak cakap ape ek, tak buat kije dia, tapi bila program nak jalan orang lain kena take over, lepas tu bebenda pun semua ok ikut jadual. Orang yang satu tu escape, dan orang sudah banyak sangat geram sama dia. Aku ok je, apa nak geram-geram besok adalah balasan dia tu.

Yang aku tak selesa wat if, kita ni macam rasa tte rite thing to get outta trouble ialah seremonikan apa-apa yang nak dilancar dengan acara keagamaan. Pada akulah Islam ni dalam hati, dalam perbuatan  Islam juga pasal keadilan. Macam tak adillah pulak kau buat acara tu, amik masa tu sebab program kau ada orang kena stayback sebab nak siapkan kerja dia. Kalau aku kena stay back aku oklah sebab single, kan, kalau orang yang dah berkeluarga? kan? itulah maksud aku, dia balik lambat sebab bertadabur 30 minit, kau utang 30 minit tu kat keluarga derang.

Lagi satu aku memang tak berapa setuju dengan acara gini sebabnya campur lelaki pempuan baca quran gitu. Kalau tak campur aku ok je. Sebab dalam kita rasa kita dekat diri dengan agama, nak bersihkan hati, hati jadi rosak pulak.

Ini bukanlah cerita aku, tapi cerita aku tengok kat FYP tiktok aku + cerita rekaan aku yang sangat mengarut. Opkosle ni cerita mengarut aku je---orang kat opis aku bebaik. cerita bangang dia gini ek

Hari tu Pak Somad anjur program tadabur Quran. Acara dimulai dengan Pak Andi baca surah Kahfi ayat 1-10, semua baca. Lepas tu Pak Andi keluarkan ceritra maksud Quran, bla bla bla, Pak Andi juga keluarkan beberapa hukun tajwid yang orang banyak buat mistakes masa baca surah tersebut.

Lepas itu ada sikit briefing dari Pak Somad pasal program dan jadual milestone pasal ada satu projek opis yang akan dilancarkan tahun hadapan. Usai beri taklimat ringkas, majlis pun bersurai. Ina-lina-Nona-dan Dida pun dengan sopannya berjalan keluar menuju ke lif untuk ke tingkat atas tempat workstation mereka. Mereka dibontoti rapat oleh Pak Mail Gendut. Pak Mail menegur Ina-Lina-Nona-Dida begini "wah, merdu sungguh suara 4 ustazah ni"

Dida yang sedikit skeptikal berkata dalam hati "ah sudah Pak Mail, hari Pak Somad gegar-gegar pintu bilik dia, lepas ni apa pulak? Balik rumah Dida cakap cerita bla bla bla dengan Ayah dia, Ayah pun isi sebesen air paip dan baca doa khusus untuk bikin air tolak bala. Lepas tu Dida mandi dalam tub boya yang beli di tik-tok dari Chainnaa sana. Usai mandi Air tersebut Dida takungkan air dalam baldi dan esoknya dia siram pokok dengan air mandian tersebut. Air mandian air tolak bala ini perlu diairkan direct ke bumi. Itu pasal airnya perlu dihimpunkan semula dengan cermat agar tidak mengalir ke sistem salur kumbanhan.

Melihat Dida yang terbongkok-bongkok menyiram air mandian tu, Mak Senah ibu Dida bercakap pada Ayah dia "eh ayah kau, asyik kau bikin air tolak bala je kat Dida ni, sebab itu kut tak de orang datang pinang dia, tak de lelaki nampak dia" Ayah dengan tenang berkata "awak nak ka anak awak orang label penyondol? eh kan Dida sendiri dah cakap dia lebih rela tak de laki dari amik laki orang? Pak Mail bini si Enab tu bukan ke kawan Marhaban awak jugak? Awak nak ke anak awak bermadu dengan bestie awak sendiri?"  

---ok done, cerita certor---

Nak bagi tajuk apa ek---ntah

No comments: