Wednesday, October 4, 2023

Back to School---

Lepas saya dah beli baju, saya tanya pulak kawan lain udah beli belum bajunya? Eceh, macam kerek pula aku dah ada baju ye ye ye---idakla gitu, semalam masa saya beli baju kat tiktok saya perasan baju yang saya ambil tu ngam-ngam muat. Kalau naik 4, 5 kg harus sendat tu nanti. Pulak tu kami ni biasalah kalau pergi outstation suka makan-makan, dan my personal experience, saya dalam seminggu tu saya boleh naik lebih dari 5 kg. Hai memang baju sekolah tu nanti akan jadi serupa sarung nangkalah jawabnya. Mujur kawan saya/team member book kan hotel yang ada kolam renang. Okla tu, kenalah saya berenang setiap hari agar berat saya kekal sebagaimana sebelum saya meninggalkan Putrajaya awal Subuh Ahad nanti. Jadi lagi satu sebab saya beli gak baju tu sebab itu sebagai peringatan di Terengganu sana untuk tidak terlalu bersuka-ria makan-makan tak ingat dunia.

So kawan saya yang saya rasa dadanya lagi besar dari saya ntah macam mana itu.Tu yang saya tanya macam manakah dia? Satu hal lah pulakkan kalau baju tik-tok tak ada yang besar. Tapi tadi mereka sudah berlepas ke kedai cenderahati untuk beli barang cenderahati. Sama-sama berkumpul tu nanti adalah lobang tempatnya dema nak selesaikan masalah yang masih belum ada baju tu lagi. Semalam dia tanya tanya aku ada baju kat tidak, macam dia dah ada baju, rupanya dia belum ada lagi. Aku ni mati-mati le ingatkan aku sorang je  yang belum ada baju lagi. Berbalik pasal deme kuar nak beli bekas cenderahati, saya puasa hari ni. Mereka offer untuk tapau food untuk berbuka puasa tapi saya berseloroh saya tidak mau makan makanan luar, bimbang berat naik dan baju sekolah saya ndak muat.

Betullah orang tua omputeh ada kata "Beauty is pain"--- painla sebab kena jaga makan bagai. Tapi tu saya berjaga makan bukan pasal nak cantik, sebab memang dah tak cantik, nak cantik macam mana lagi? Ni dok jaga berat ni sebab tak mau kena marah dengan doktor. Appointment saya bulan 12 nanti. Perempuan ni bila sudah menopause lagi susah dia mau kawal berat, tau. Bukan tak boleh makan, tapi kena jaga portionlah.  

Berbalik dengan tema back to school tu, memanglah gempak, tapi pada saya well nampak simple tapi sebenarnya susah agak ambitious, dan memang nak tengok berapa ramai yang turn-up di ofis pada 13/10 besok pakai baju sekolah. Wow kalau semua pakat mai opis pakai baju sekolah, tak tahulah mak nak cakap apa. It is not to say I am not happy, tapi saya rasa gaya hidup begini macam complicated. Terfikir pulak orang yang compang-camping pakaiannya, kita mencemuh, tapi mungkin dia lebih bahagia sebab tak payah nak serabut otak fikir pasal pakaian apa yang nak dipakai. Ini baju kat umah tu dah tak muat-muat lemari dah, tapi gigih beli baju tetiap bulan. Lepas tu pening kepala pulak nak sumbat mana kain baju banyak-banyak ni.

 

No comments: