Friday, January 13, 2023

Cerita Creative

Kisah viral Negara dah berlalu lama dah, tapi hari ni baru tetiber datang idea nak tulis kreatip pasal tu. Manalah tak terkreatip achik ni, ko bayangkanla tetiap hari mai opis kawan opis dok cerita pasal kisah viral tu hah!!!!---- Memasing nak move-on-tapi tak ble move-on. Ada yang memaki hamun siLaki, ada plak marahkan si penyondol, itu majoriti. Namun ada juga yang simpati dengan silaki, dan dihamun pulak dengan mereka-mereka yang nak move-on, tapi tak bleh move on. Rata-rata menangkan si Binilah yang menjadi mangsa kebuasan nafsu sipenyondol yang dilayan-tatang oleh siLaki. Begitulah cerita viral ini hari tukar keminggu, dan nak masuk tukar bulan. Tahun memang dah bertukar dari 2022, bertukar 2023. Sampai saya pun terkesan juga dan mau move on. Cara saya move-on dengan tulis kreatip, tapi kreatipnya bukan pasal dia tapi sikit-sikitlah pasal saya. 

Cerita kreatipnya begini:

Dalam satu kampung tinggallah ramai-ramai orang kampung dan ada sorang budak kampung yang dari kecik kena sakit sawan. Bila asyik sawan, sampai hospital dia dicas sakit mental rupanya. lama jugak dia berubat dan sikit-sikit dia pulih.

Nak pegi sepital tu kebiasaannya mak dia akan tumpang lori sayur dah SOL, budak lebih kurang sebaya dia untuk kebandar. Mula-mula emak, dia dan dak SOL duduk berimpit-impit sikit-sikit lah tapi lelama bila dia semakin mendebab, dan dia sikit-sikit dahl lama kenal misi kat hospital, dak SOL dan misi yang baik hati cakap "acik tak payahlah bawak dak tembun ni lagi ke hospital. Kak Misi dan saya boleh je urus benda ni. Pagi saya hantar, nanti tengah hari saya ambiklah macam biasa" Kak Misi yang merupakan jiran kampung sebelah pun setuju dan menambah "Iyalah kak dari akak duduk kat hospital ni separuh hari baik duduk je kat rumah, Dak Dia ni pun dah ok dah kak, baik budak ni rajin makan ubat dokter kata dia dah boleh jaga diri sendiri"

So begitulah rutin si Dia dan budak bawak lori setahun 4 kali. Bila dah besar sangat, dah umur nak masuk dah boleh kawen, ketua kampung sarankan dak SOL kawen je dengan dak Dia. Dak SOL ok je. Kije bawak lori sapale pandang,kan? dalam kampung tu semua pemuda kije best-best, engineer, cikgu, doktor semua ada. Kat kampung ada seorang anak penjual telur yang kaya raya yang anak perempuannya kije pensyarah yang mengkaji pasal orang sakit mental di kota. Nama dia BungaCitaLestari (BCL). BCL tertarik dengan perkembangan positif Dak Dia dah berhasrat tulis buku pasal itu. BCL pun approach pasangan yang baru kawen ini dan mereka pun setuju membantu BCL untuk tulis buku tersebut. Dak Dia ok je, lelama dia jelesle pulak sama laki dia. Kemain lagi dak SOL melayan BCL. Pendek cerita, dak Dia pakat sama doktor dan Misi untuk pura-pura gila dan masukkan dia dalam hospital gila. Tak taula macam mana dia psiko doktor dan Misi untuk menjayakan rancangan dia.

Cerita habis sampai di sini. Dak Dia tinggal di Tampoi dan Dak SOL pula minta kije kapal belayar serta dunia, tinggalkan kampung sebab kecewa Dak Dia dah tak kenal dia lagi. 

No comments: