Sunday, January 9, 2022

Azam Tahun Baharu

Sebenarnya saya masih nak memokak lai, tapi tu ntah ngapa, tetibe suapan FB saya dihujani dengan tazkirah-tazkirah agar memelihara lidah---memacam le tazkirahnya, kan? Teringat balik masa kekecik sokmo kena marah, kena komplen lepas kekumpul dengan sepupu-sepapat sebelah emak. Derang kata derang kecik ati pasal apa yang saya cakap. Bila tanya apa saya cakap, tak mau cakaplah pulak, apa dia. Heran dengan sepupu-sepapat belah ayah idak pulak ada komplen yang begitu.

Rasa memang down, tau. so bila kekumpul dengan deme memang senyap aje, berubah watak. Bila dah senyap depa kata sombonglah pula, aish payah, kan? he he Tapi itu cerita dulu. La ni dah tetua ni memang tak jadi isu lagi dah. Cuma hat dulu sikenit-kenit (anak Busu) yang kini dah besar akan memokak jam-jam tu jugak kalau saya pot-pet-pot-pet kelas beleter. Derang suruh saya berhenti bercakap. Kadang kita pun tak perasan pun kita ni berleter, kita rasa kita bercakap, bercerita tapi si pendengar tu pula dah rasa kita berleterkan dia. Dia pun cakap "STOP-STOP-STOP, kita tahu ler, kita salah. Udah-udahla berleter tu" hah gitu dia sound balik kat mak, kau! Hanat punya anak, kan? he he. Nasib baik bukan anak aku. hah! Macam gitule kita pempuan ni ya. Selalu tak perasan yang percakapan kita dah upgred, naik level bebelan.

So, azam tahun baharu ni nak cabar diri. Nak cabar tak nak membebel? Renti,kanlah. Tak de maknanya saya nak berhenti bercakap. Aku nak cakap, aku cakapleerrr--- cuma tahun baru ni macam nak buat satu perangai baharu. Apa saya nak buat? 

Hah saya ada follow satu FB page pasal makan-makan dan senam-senam. Banyak perkara yang saya belajar. Satu darinya Influencer tu cakap, nak buang rasa craving makan makanan cemel-cemelan, kenalah makan makanan yang tinggi nutrisi, kurang gula, kurang carbo, kurang minyak dan garam. So pagi ni saya mulakan hari dengan makan nasi 2 senduk nasi, ikan mayong masak asam pedas 2 potong, buah-buahan. Masak asam pedas tu saya campur dengan terung dayak dan daun kesum seikat. Hah saya makan semua rambu-ramba yang saya masukkan dalam kuah asam pedas tu. Lepas tu saya saja letak rempeyek sebalang kecik kat meja opis. Rempeyek tu saya dah makan macam banyak juga, adalah dalam 4, 5 keping. Sekarang sudah jam 11.00 pagi, rempeyek tu masih helok, tak saya usik-usik. Tak tahulah sampai bila ia boleh bertahan. Kita tengokkan aje.  

Antara 2 pilihan: 100g rempeyek-600kcl, 100g salad, balsamic dressing-128 kcl 
Azam tahun baru, nak makan banyak, tapi kalori tetap bawah 1,500 kcl. Saya juga nak tingkatkan daily calori requirement (DCR) sehingga 2,000 kcl. DCR boleh berubah ka? Katanya boleh. Ala tengok ajelah The Rock, katanya makan beribu-ibu kalori sehari, lebih 5,000 kcl katanya. Tapi ko tengok ada dia boroi, barai atau buncit ka? Hah! 

So Azam Tahun 2022, nak makan banyak tapi maintan fit.

* Cemel-cemelan - Makanan kudap-kudapan yang kebiasaannya tinggi kalori, tapi tidak mengenyangkan. 

No comments: