Thursday, December 26, 2019

Makcik Marhaban

La ni kengkawan yang saya kenal melalui alam maya, yang sekarang dah officially non-Maya sebab dah beberapa kali bertemu, berkumpul dan makan-makan bersama, dok siiiibuk nak berdemo / begocoh dengan ada satu persatuan CINA tu, ntah apa nama tah---Dong Zong, ntah apa benda tah tak kuasa makcik check nama betul dia, pasal isu tulisan JAWI.

Hey, risau beno dia pasal Jawi tak tahula kenapa. Orang kalau tak nak Jawi mati ko tulis antar massage dengan anak-anak ko somi kau pakai tulisan Jawi, ler. Honestly saya pun tak tak reti sangat baca Jawi dah---rasa dalam setahun tu 0.00% jak saya jumpa tulisan itu sebab most of the time saya baca online. Kalu saya baca Quran pun yang hat terjemahan tu---Terjemahan dia ditulis dalam rumi. Ironi, kan? Bukan kah lagi cantik kalau pleasing to the eyes ianya dalam Jawi. Nampak seragam aje dengan yang hat bahasa Arabnya. Tapi tulah---nak cari mushaf terjemahan bertulisan Jawi tu tak tahulah kat mana ada.

Tok sah dok haraplah gomen nak jaga JAWI eahhh---kita sendirilah jaga---ni sebenarnya Makcik nak membawang ni bukan sangat pasal kawan mak cik yang meluahkan rasa kasih dia terhadap JAWI dengan berkumpul, berhimpun berdemo bagai tengah padang dalam stadium tu---dok eh kawan makcik tu memang hobi dia berdemo, mana demolah dia tak pegi semua dia ikut. Sejak dari jaman Abang Non lagi dia dah ikut. Jaman Abang Non, lagi brutel, siap kena kejar FRU, kena sembur dengan Air gatal pun dia pernah rasa. Dahsyat kawan saya tu, kan, kalu saya tulis buku cerita pasal dia, korang ingat ada orang nak beli tak buku saya tu?

Ok enuf apa cerita makcik nak tulis ni? Nii niii, pagi ni Makcik nak pi ofis. Terlambatlah sikit. Dah sedo jam 5.46 pi sambung lelap mata sebab mimpi best sangat. penghabisannya terlajak sampai 6.45. Padan muka, kan. Nasib baikla cuti sekolah, lambat-lambat pun jalan lengang, lif kosong. Tapi pagi ni punyalah makcik terperanjat, ada satu family tu pagi-pagi orang nak dok pi kerja depa dah siap-siap ni nak keluar dah. tak tau lah derang nak berjalan ka, atau derang mai Putrajaya tumpang tidur umah sedara. Rasa macam menumpang di rumah sedara/anak-anak sebab kereta dok pi parking kat luar.

Apa yang terperanjatnya ialah pakaian perempuan yang saya kira mak merekalah sebab dia paling tua. Nak terpengsan juga tengok orang tua-tua baya nenek kumpulan Marhaban ni pakai jeans dan blouse nak kata ketat idak juga tapi kecik jugalah sebab bole nampak lemak berketul-ketul balik pingang dan bawah dada walau nenek tu idak le gemuk, comel je. Should she were pakaian biasa orang baya-baya dia, surely dia nampak comel dan BMI dia dalam julat yang sihat.

Tapi bila dia pakai macam ntah blouse apa tu, siap dengan tudung ala-ala ViVie Yusof, hadoiiii---buat kata anak pensyarah saya "Mom, you look horrendous" Saya rasa dia nak look classy macam si Sheldon punya meemaw, tapi nampak dah serupa hapa tah. The whole family were wearing tight jeans. Atuk dia ada tercongoh sama. Saya tak tau dah apa dah kenanya dengan atuk tu, langsung tak tegur cara orang perempuan dia berpakaian. Nampak suka, adalah---Then, I look at the hand bag. Imitation of designer handbag yang dibikin with such a poor quality. Hang pun nak beli beg tiruan pun pegila beli kat Batam ka, paling tidak pi ronda kat Petaling Street ka---ini, ntah kat uptown mana tah dia dapat tu.

From there I can conclude derang ni B40, kut. Sepanjang perjalanan saya dari lif ka kereta, saya berfikiran begini, senang untuk family  kamu berubah wajah jika kamu kewangan kamu tidak kukuh. Dalam kata lain, susah untuk kami mengekalkan tradisi keluarga nenek moyang (rupa bentuk kamu yang ori) jika kamu tak banyak duit. You can go to stadium, turun ke jalanan, kena kejar polis, bagai---sebagai menifestasi cinta kamu terhadap bangsa, budaya dan tradisi kamu, tapi in the end kalau saya suruh kamu berzanji, dalam majlis marhaban, kamu rasa asing, out of place. How sad,kan?

Incase you all tak kenal sapa Meemaw dan malas nak google. Meemaw look super ohsem in that tight jeans, kan?

Tapi nama boleh lawan manis dan tenangnya Kakak, Makcik, Nenek Marhaban kampung,kan?

Lagi pulak nak lawan kumpulan Marhaban dalam TV lagi lah tak terlawan si Meemaw tu he he


No comments: