Tuesday, October 11, 2016

NOVEL/NOPEN

PENGGANTI

Satu yang menariknya tentang Negara Semanggol Lonjong ini, masyarakat di sini masih kalau kita di Malaysia ini kata mereka superstitiouslah. Walau nak kata infra Negara ini setaraf dunia. Hah cuba bayangkan. Maksud saya mereka masih mempercayai Bomoh. Iya Bomoh atau Pawang.

Tugas bomoh amat berat. Antara tugas utamanya ialah untuk membaca mentera untuk menjahanamkan Musuh Negara. Harus difahami Negara yang amat mewah dengan hasil bumi ini amat dicemburui oleh Negara-negara Jiran, terutamanya Negara Setompok Tembun yang hasil utamanya ialah setakat pelancungan yang diadun dengan rencah-rempah ratus hedonis, seperti tari-tarian dan hidangan arak yang memabukkan.

Oleh yang demikian dapatlah kita lihat antara senarai tugas utama Bomoh ialah memagar Negara agar anak-muda tak lepas lari berlibur di Negara Setompok Tembun. Cara memagarnya ialah dengan memberikan mereka pelbagai mentera dan memastikan mereka hafaz mentara-mentara tersebut. Antara mentera wajib yang paling mahsyur ialah Mentera Nyah Celak Mata Satu.

Pun begitu tidaklah dapat dipastikan yang mentera ini mujarab. Tetidak-mujaraban mentera ini bukanlah kerana Negara Setompok Tembun ada pakai anti-Mentera Nyah Celak Mata Satu, tapi kerana ntah tak taulah, kenapa. Mungkin sifat manusia itu sendirilah agaknya. Malas membaca dan menghafal. Mungkin juga faktor usia Bomoh Utama yang kian lanjut, menjadikan mungkin juga dia sedikit nyanyuk dalam membaca mentera Nyah-nyah Utama. Terlalu banyak mentera yang dia harus baca mengakibatkan menteranya jadi caca-marba.

Namun kecacamarbaan ini dirahsiakan Perwakilan Bomoh-Bomoh Tempatan yang tidak mau ada bomoh lain menggantikan Bomoh Utama ini. Lama-kelamaan ketidak-mujaraban mentera ini semakin lama seperti macam bangkai gajah yang tidak dapat ditutupi lagi. Kes-kes sakit kelamin, makin meningkat dicatatkan di hospital Negara. Masalah lain turut menular, seperti buli, gensterism, ponteng sekolah, tak payah cerita,lah,kan. Untuk mengelabui mata rakyat, Lalu, Tukang-tulis Perwakilan Bomoh-Bomoh telah menceritakan yang konon Negara Setompok Tembun telah buat onar menyebabkan Mentera Bomoh Utama sudah seperti tidak berkesan, justeru menjadikan akhlak muda-mudi Negara itu kian membimbangkan.

Keadaan jadi makin kacau mutahir ini apabila Bomoh Utama telah terlantar sakit di hospital. Semua risau, tapi semua marahkan dan taksub percaya ini semua angkara Negara Setompok Tembun. Kelihatannya seperti macam tidak ada usaha untuk mencari Bomoh Pengganti aje. Kian hari kesihatan Bomoh Utama kian membimbangkan sedangkan Pengganti Bomoh tetap tidak muncul-muncul.


      *****

Sekian lama gering akhirnya bomoh utamapun meninggal dunia. Maka bomoh baru yang tidak kurang handalnya dilantik. Ironinya kenyataan pertama yang beliau lakukan ialah “jangan kita mendoa celaka kepada musuh”. Bomoh baru ini juga tidak banyak mengkritik, menuduh Negara Setompok Tembun yang selalu dibahan-bahan pabila membicarakan kepincangan adab, tatasusila, salahlaku tak kira remaja maupun tua-bangka, lebih-lebihla lagi penjawat awam Negara yang suka curi tulang, korup lagi ada mengamal tumbuk-rusuk.

Bomoh baru juga jenis bomoh yang tak pandai berkata pedas, atau budak ni jaman kata laserlah,kan seperti bomoh yang telah tiada itu. Negara Semanggol Lonjong sudah terbiasa dengan caci-maki, hamun-menghamun musuh, doa celaka segala bagai, merasa eh macam ada tak kena aje dengan bomoh baru ini.

Mereka rindukan bomoh yang lama. Lidah umpama pedang, pedas berbisa, sapa kena sakit sampai ada yang muflis, berhijrah ke tempat lain, atau terus membisu dan senyap sunyi langsung tak berbunyi-bunyi. Pedang lidah/lisan ini perlu ada sebab sudah semacam ada kesurupan telah berlaku kepada beberapa aktivis social Negara yang mengada-ngada perasan seolah mereka bukan warga Negara Semanggol Lonjong.

Kenyataan, pakaian, perilaku semua terlalu keNegaraan Tembun, atau mereka ini dilabel sebagai Liberal. Betul semasa hayat bomoh utama puak liberal memang telah wujud, tapi mereka selalu terkedu takut dek ancaman doa-doa celaka bomoh Utama. Sekarang, hah sapa mau melaknat kumpulan ini?

Pelaknat perlu dicari. Beliau perlu juga dari kalangan mereka yang bermulut lancang, mudah menyumpah-seranah dan marah-marah. Pada masa yang sama mereka haruslah seorang yang kuat beribadat. Mengamalkan ritual kerohanian yang tinggi. Sejak dari Bomoh Utama belum pergi, satu sosok teruna mulut jahat sudah dikesan. Tapi teruna ini bukan bomoh, Dia seorang saintis. Kita namakanlah dia sebagai Teruna Lancang dan kita perincikan perihal dia dalam bab yang lain sebab bab ini nak cerita pasal Majlis Mulut Lancang.

Tujuan Majlis baru ini ditubuhkan tak lain ialah untuk membidas, membisukan puak-puak liberal yang kini sudah bukan main banyak lemaknya mereka ini. Lebih memalukan seorang dari mereka sudah berani menunjukkan tanda lucah, apabila ada usaha untuk menggubal undang-undang jenayah Negara selaras mengikut Kitab Suci Negara Semanggol. Ya mereka memang ada kitab undang-undang, tapi mereka guna undang-undang Negara Queen sama macam Negara kita yang mengguna pakai Undang-Undang Sekular, kerana Negara Semanggol juga sama macam Negara kita, pernah dijajah oleh kerajaan Sekular.

Nama dia yang tak malu tunjuk tanda jari hantu itu ialah, alah kita namakan saja apa ek. Apa saya mau namakan dia ini? Alaahhh kita sambung esok saja ya cerita ini…. Saya mau rehat-rehat, releks-releks cari idea apa mau kasi namanya krik krik krik krik…..Ok apa nama dia? Nama dia Puter Tanjung.

Itu barulah satu pesona, bukan ada sorang saja, malah ada ramai. Itu yang mewakili undang-undang. Ada pula yang mewakili anjing dan babi. Iya Anjing dan Babi betullah, bukan simbolisis. Kenapa Anjing dan babi perlu diwakili pula. Ntahlah budak yang mengajur kempen peluk Anjing dan babi ini merasakan penduduk Negara Semanggol Lonjong telah menzalimi kedua-dua binatang yang dikelaskan sebagai Najis berat ini. Namanya Ahmad.

Ada silap faham di sini. Dua binatang tadi hanyalah berstatus najis berat.  Najis tak wajar di zalimi. Ntahla ada katanya dua binatang ini tidak diberi hak ka hapa ka ntahla, pendek kata dizalimilah. Macam mana kedua-duanya dizalimi tidaklah saya tahu. Yang saya tahu aktivis ini telah menganjurkan kempen peluk anjing dan babi. Dapat sambutan ka tidak, saya pun tidak berapa periksa, kerana tika itu saya sedang kembara merentasi gurun Karami dan saya “bed ridden” di hospital selama beberapa bulan kerana ntah… doktor kata delirium. Mak saya kata saya kena sampuk hantu gurun.  Saya cuma tahu pasal anjing dan babi tersebut beberapa tahun selepas kempen berlalu bila sekali lagi si Ahmad ini bikin kecoh dengan kes lain pula.

Kali ini Ahmad mengecoh bersama selebriti yang dulunya pelakun terkenal yang sudah berjihrah ke Negara jiran.  Isunya isu kanak-kanak kena cabul. Kecoh betul. Tapi saya malas nak follow cerita mereka ini. Boleh label Ahmad dan Selebriti ini liberal ka? Tidak mereka tidak liberal. Liberal ialah khusus untuk Puter Tanjung dan rakan-rakan mereka. Mereka kunun katanya telah keluar agama suci Negara. Mereka menyokong mereka yang punya selera/nafsu melakukan hubungan seks dengan sesama jenis. Ada beberapa nama yang terkenal,  tapi Puter Tanjung sajalah yang mau cerita kerana dia memang bangsa Asal Semanggol Lonjong sedangkan yang lain merupakan warganegara yang dulunya asal dari tanah besar dan tidak menganut agama suci Negara.

Kini dengan  Pengganti yang lembut, geng-geng Peluk Anjing Babi dan Puter memang tak ada sapa nak lawan. Memang ramai meroyan-royan marahkan Puter, tapi yang kecoh marah, kita tak kenal. Macam tak ada aura sekuat Mantan Bomoh yang lalu. Ntah sapa-sapa tah je yang dok meroyan-royan marah. Geng Peroyan ini tidak dapat kita kesan apa pangkatnya, apa ritual hariannya. Pendek kata sekadar meroyan, tak tahu hujung pangkal. Tiada sosok yang ampuh.

Ini kerana ntahla…. Orang yang kuat mengamal ritual spiritual kuno lebih selesa menjaga lidah. Semua peribadi macam Bomoh baru ini. Tenang, lembut, tak suka marah-marah. Ahli psikologi mengkelaskan mereka sebagai individu Type B. Ketegori pasif. Tak suka bergaduh, tak suka menjadikan caci-maki sebagai senjata.

Owh ni mengingatkan kita semua pada Teruna Lancang. Hmmm. Tapi tak tahulah dia pun macam sudah senyap. Kawan baik saya, Maddie dari Negara Semanggol Lonjong bersama-sama sekumpulan pengkaji/pemerhati mulut lancang pernah dijemput untuk berbuka puasa ke rumahnya tidak lama dulu. Maddie diajak pusing-pusing oleh pembantunya…. Teruna tidaklah layan sangat pemerhati kecil macam kawan saya. Tapi pembantu dan bekas-bekas anak murid beliau banyak benar bercerita tentangnya. Mereka kata Teruna sudah tidak selancang dulu.Murid-murid dan pembantu beliau semua mulut lancang juga macam dia ka? Tidak… tidak sama sekali. Mereka sangat berlawanan dengan beliau. Harap maklum mulut lancang, sarkastik, merendah-rendahkan orang ini ada anugerah hokey. Hanya sebilangan kami,(saya dan juga Maddie) sahaja yang diberi kelebihan ini. Dalam group buka puasa itu ada dalam sepuluh orang, hanya Maddie dan seorang lagi, tak termasuk teruna yang punya puaka.menghuni dalam mulutnya. Lain-lainnya semua mulut bersih, tiada puaka mampu membiak dalam mulut bersih mereka.

Salah seorang bekas murid kesayangan beliau bercerita yang gurunya telah banyak berubah semasa dapat tawaran menjadi guru Pelawat di Tanah Suci. Katanya setiap kali gurunya marah, pelbagai petaka menimpa, oven terbakar, rumah kena pecah. Katanya langsung tak boleh marah. Maksud dia bukan tak boleh marah. Boleh marah, tapi kalau marah tak boleh memaki-mencarut-menyumpah-seranah. Selama 4 tahun tak boleh marah, gurunya pun sudah tidak menyumpah-nyumpah seperti sebelum dia ke Tanah Suci. Selama di sana beliau banyak membikin refleksi diri. Kesannya beliau sudah tidak berapa bagus/pandai menyumpah macam dulu-dulu. Itu cerita anak-muridnyalah.

Jadi jika sudah begitu, bagaimanalah mau dia menyumpah dan mencaci-cerca Puter Tanjung dan rakan-rakan????...... Tunggu sambungannya kalaulah saya ada idea…..Tapi nanti dulu mana boleh Teruna jadi bomoh sebab dia ahli sains? Itu pasal pemikir Semanggol Lonjong mau mewujudkan satu Majlis lain yang saya kata tadi, Majlis Mulut Lancang.

No comments: