Tuesday, October 11, 2016

NOVEL/NOPEN2

MULUT PUAKA/LONGKANG/LANCANG

Sebagai seorang bermulut puaka/lancang/longkang, saya menarik mulut-mulut longkang yang lain. Eh dulu kata geng mulut longkang ini tak ramai. Iya memang tak ramai. Sebenarnya boleh tahan ramai, tapi kami sentiasa diasuh agar tidak melongkang. Terutamanya yang berjantina perempuan seperti saya. Keluarga saya menganggap mulut longkang ini satu penyakit dan berusaha bersungguh-sungguh merawatnya.

Ada saudara kata dalam mulut saya ada sejenis kulat yang bikin mulut berbunyi longkang. Jadi bukan saya yang melongkang tapi kulat itu. Katanyalah. Mak tidak suka idea itu. Katanya memang saya begitu dan kata Mak lagi “jangan kau suka salahkan kulat. Kalau kau telah mengguris hati orang dengan lisanmu, sila minta maaf, jangan mengada-ngada tuduh-tuduh ada kulat dalam mulut”

Saya sangat benci kerana asyik kena minta maaf sahaja. Sudahnya saya bertukar jadi pendiam. Dululah. Hari ini saya tidaklah sependiam dahulu. Sebab mak yang menyedari kesenyapan saya telah mengupah guru mengajar saya bercakap perkara-perkara manis agar saya tidak bertukar jadi kera sumbang. Saya diajar banyak benda… dan satu benda yang bikin saya tidak melongkang ialah bila saya sudah pandai “put-and-re putting things into different perspective” orang kita cakap “cubalah kau masukkan diri kau dalam kasut aku ini”

Semua anak longkang pergi berguru dengan cikgu masuk kasut lain-lain ini. Namanya cikgu Zubaidah. Dalam kelas anak longkang kami belajar berlakun. Berlakun pelbagai watak supaya kami boleh masuk dalam banyak kasut. Satu watak yang dah bikin ramai orang tersentap-sentap ialah watak Puter Tanjung, walau pun Puter bukanlah ikon negara kita pun, sentap-sentapnya boleh dengar sampai ke mari. Dia wirawati, serikandi Liberal Negara Semanggol Lonjong yang kontroversi bagi orang-orang kaki ulat buku, kaki minat perhati politik daerah bawah sini. Bagi kaki-kaki peminat pop, mereka agak kurang benda-benda macam ini. Cikgu Bedah kata, kenapa Puter jadi macam itu? Kenapa Puter membantah undang-undang kitab Suci? Saya kena bikin satu Essei kecil untuk memahami Puter. Saya google di internet. Puter kata Undang-undang kitab suci yang mahu diperkenalkan kini bukan undang-undang Suci. Ianya adalah samaran undang-undang buatan manusia. Kata Puter. Hah itu sebab dia lawan. Betulka samaran. Mujur Cikgu Bedah tak komen macam itu. Cikgu cuma suruh saya cari sebab kenapa Puter melawan phueeiii lega rasanya.

Sapa-sapa, yang bikin saya marah, saya kena kaji mereka, supaya saya faham kenapa mereka buat perangai yang bikin kita marah, bila saya sudah faham, saya tidak rasa tersinggung, lalu saya sudah tidak marah. Kata kunci yang Cikgu Bedah bagi untuk tugasan ini  ialah “seek to understand” Bila saya tidak marah mulut saya pun tidaklah lagi berbunyi longkang.  Bukan saya sorang dalam kelas Cikgu Bedah, ada ramai. Ada doctor, Engineer, kebanyakkannya dari kerjaya Sales dan Marketinglah. Pramugari pun ada. Macam-macam. Semua kerjaya menuntut kita senyum selalu. Kalau marah sapa mau dekat, kalau tak ada orang nak dekat, manalah barang kita nak laku,kan. Itulah cerita kami. Sebab kami ini asas ekonominya sudah bertukar dari Negara Pembuatan kepada Negara berasas Perkhidmatan, semua dah tak boleh marah-marah.

Sebelum asas Ekonomi pembuatan, asas ekonomi kita ialah pertanian. Hah kau bertani, kau bela lembu-kerbau-kambing-ayam-itik-ikan… kau bermulut longkang dengan binatang tu semua, binatang tak pandai komplen. Begitu juga masa mak saya ekonomi pembuatan, dia dulu kerja kilang. Nak marah-nak-maki-mesin-kilang makilah kau. Saya pernah kerja kilang,sekejap kerja dengan mesin. Mesin apa ada. Gitulah dia. Gilalah kalau kau nak marah mesin. Keculilah mesin buat hal. Itupun jarang-jarang. Sebab juruteknik cepat datang baiki jika ada masalah.  Tapi bila Negara tukar asas ekonomi kepada perdagangan dan perkhidmatan, kita berhadapan dengan manusia yang macam-macam kerenah mereka memang kena senyum selalu, tak boleh marah-marah. Orang seperti Cikgu Bedah memberi bantuan bagi mereka yang ada masalah emosi, marah-marah. Mereka membuka bengkel. Macam-macam bengkel pengurusan emosi, pengurusan stress dan sebegainya bagi membantu Rakyat hidup sejahtera.

Dalam kelas cikgu Bedahlah saya berkenalan dengan  Maddie kawan saya dari Semanggol Lonjong itu. Kami jadi kawan baik. Dia yang berceritakan cerita-cerita mengarut ini pada saya. Maddie pelajar sarjana, aktivis sosial yang berminat dengan psikologi pengurusan stress. Dia menyimpan cita-cita menjadi sebagus cikgu Bedah. Dia pun ada sedikit masalah mulut longkang. Dia ke sini untuk mencantikkan mulutnya sebab mau laluan kerjaya tidak terganggu dengan kelongkangan mulutnya. Kata Maddie kini pendidik, guru, pensyarah tidak boleh marah-marah lagi. Sudah ada guru yang disaman pelajar  dan macam-macam hal. Saya dengar dan angguk-angguk saja.

Saya juga mengikut Maddie pulang ke Semanggol Lonjong untuk mendalami ilmu kaligrafi kitab suci mereka. Untuk menulis kaligrafi saya perlu menjalani sessi ritual kerohanian yang agak ketat. Namun saya rasa gembira. Lama juga saya tinggal di sana. Hidup tidak menyumpah-seranah memang seronok. Ritual kaligrafi juga menyeronokkan. Cuma saya sedikit pening kepala ini bila hasil kaligrafi saya semakin memenuhi ruang bilik saya yang sempit ini.

No comments: