Monday, October 24, 2016

NOPEN 6

Pinggan Perak, Daun Pisang

Tengah kami iaitu Opah, Granny dan saya seronok membelek-belek hasil shopping kami dari gedung pinggan-mangkuk terkenal di Negara Atas Angin ini tetiba Maddie jadi murung. Aish benci benar dia dengan pinggan mangkuk rupanya. Maddie suka makan atas daun pisang. Kenapa daun pisang? Sebab ada memori daun pisang bermain dalam hujan dengan Kim Joong Oon jadi-jadian dia itu ka? Ntah, mungkin jugalah tu.

Bila dia murung, mulalah dia buat perangai main gajet. Sepanjang kami di gedung hinggalah sampai rumah peranginan tempat kami menginap, dia asyik main gajet. Dia nak main, mainlahkan, ada saya kisah? Yang saya sakit hati, bila dah main gajet, dia tak masuk dalam biliknya tapi mengekori saya ke bilik dan mula tunjuk-tunjuk cerita dalam Negara Semanggol Longjong. Saya masih mau sambung seronok belek-belek pinggan perak bertingkat dan mahu berangan nak bakar scone dan bubuh atas pinggan yang cantik ini. Saya juga bercadang mau menyalin resipi scone dari Granny yang saya tulis atas kertas tisu ke dalam buku masak-masak saya. Tapi dah  dia sibuk menunjukkan satu gambar perempuan gemuk yang teruk kena kutuk dek geng Marhaban, saya lupakanlah juga barang sebentar akan rancangan berangan saya itu dan layan dia.

Oh BTW, scone itu apa? Ntah macam roti keras gitu. Memang tak sedap pun tapi bila sapu jem, sapu butter minum dengan teh rasanya benar-benar sangat sedap. Apatah lagi bila ditemani nenek dan granny yang baik hati dengan suasana sejuk dipinggir desa. Memang ohsome. Saya jatuh cinta dengan teh dan scone ini bila menikmati minum petang di cottage milik kawan baik Nenek dan Granny tika minggu pertama kami sampai di sini. Betul saya memang pernah sampai ke Negara Atas Angin ini atas urusan syarikat Pakcik saya, tapi tidak adalah pula pihak penganjur bawa saya makan scone di pinggir Desa. Saya cuma sampai di Kota Metropolitan mereka. Bab family trip pula, family saya memang kedekut dan lebih suka menghabiskan cuti bersama keluarga di kampung asal kami, di sebuah sungai besar suci sambil melakukan ibadah spiritual amalan nenek-moyang kami.

Ok apa cerita pasal perempuan gemuk baru ini. Eh malaslah nak layan perempuan-perempuan gemuk yang banyak menimbulkan masalah di Negara Semanggol Lonjong itu, tau. Bila Maddie cakap-cakap-cakap, saya angguk-angguk dan iyakan sahaja kata-kata dia. Saya malas nak hadam kata-kata dia…saya masih dengan berada dalam gedung pinggan mangkuk, sudu garfu perak dan cawan Kristal. Saya rasa saya sedang membelek pinggan perak bertingkat walau ia masih dalam kotak yang hanya saya letak dihujung katil dan tak sempat dibuka itu demi melayankan cerita si Maddie ini. Saya juga macam terbau  aroma scone yang telah masak, dan dari ketuhar scone, saya keluar dari dapur terus berjalan menuju ke jambatan batu yang merentangi sungai yang airnya mengalir jernih. Dari sana saya nampak padang rumput menghijau tapi saya membelok ke kiri menuju ke sebuah cathedral yang tersergam indah.  Seni-bina Negara Atas Angin sangat unik, berbeza dari Negara saya sendiri. Tapi kadang-kadang ia menakutkan juga. Saya berjalan memasuki memasuki ruang palladium yang suram dan agak gelap sebelum saya tiba ke ruang besar yang disimbahi cahaya dari pelbagai sudut.

Saya pun tidak tahulah bagaimana tiba-tiba saya boleh meninggikan suara begini :-

“apa kata kau kemas barang kau, balik ke Semanggol Lonjong dan beritahu kawan-kawan Arwah yang engkau nak sanggup gantikan Arwah. Saya sudah meluat sebab kau asyik cerita perempuan-perempuan gemuk mau hancurkan Negara kau. Saya pun gemuk juga. Saya heran sekian banyak wanita cantik lelaki kacak sempurna dalam Negara kau itu tak boleh buat apa-apa. Saya rasa remaja kamu memang sudah rosak dan kamu saja mencari satu sosok agar kamu longgokkan semua kesalahan ke atas wanita gemuk andai  benar satu hari nanti anak-cucu kamu jadi murtad dan ramai-ramai jadi bintang porno!”

Maddie sangat terkejut. Saya sendiri pun terkejut juga kenapa saya jadi emotional begitu. Nenek-nenek terdengar akan suara saya yang kuat itu, datang terkocoh-kocoh untuk menenangkan kami. Saya dipujuk oleh Opah dan Granny pula membawa keluar Maddie dari bilik kami. Saya tahu Maddie menangis. Opah pujuk saya agar tidak rasa terlalu bersalah. Opah kata dia dengar tiap butir perkataan yang saya ucapkan dan si Maddie memang patut diberi kata-kata yang begitu. Opah kata Maddie overthinking kalau Atuk Marhaban dan Liberal berbaik, tak mungkin Maddie terbeban seperti sekarang.

Opah mengajak saya ke pantai, sementara menunggu makan malam dihidangkan. Rumah penginapan kami memang cantik, dicat warna putih dengan bentuk Victorian yang menjadi kebanggaan reka-bentuk seni bina era Ratu Atas Angin yang bernama Victoria. Dari anjung rumah kami berjalan melalui denai kecil menuju ke pantai yang jauhnya tak sampaipun lima minit berjalan gaya lenggang kangkung, itek pulang petang. Kami tidak bercakap banyak, cuma menikmati angin pantai yang bertiup sepoi-sepoi bahasa sambil membiarkan kaki telanjang kami dibasahi ombak kecil yang menyapa pantai. 

Manakala Maddie, saya tak tahulah apa yang Granny pujuk Maddie sebab waktu kami turun makan malam Maddie beriya-iya minta maaf pada saya. Katanya dia sepatutnya tidak ganggu saya yang sedang bergembira dengan Pinggan Perak bertingkat saya itu. Dia tak patut memaksa saya untuk berempati dengan perkara yang saya tidak faham dan tidak ada hati untuk faham. Dia tak patut kacau kegirangan saya dengan cerita masalah Negara yang dia cintai itu. Lagipun kami ini sedang bercuti,kan.

Saya pula rasa yang saya  tidak sepatutnya terlampau obsess dengan scone yang memang tak sedap tapi saya rasa sangat istimewa itu. Maddie dia dah makan scone banyak kali dengan Granny dan Opah di kotej puan Anne yang indah dan permai itu. Saya pula itulah pertama kali saya menikmati rasa roti keras tawar bersama teh panas, disertai dengan gossip dengan Nenek-nenek.

Saya juga rasa saya yang patut minta maaf sebab telah meninggikan suara dan tak langsung tak dapat berempati dengan masalah kawan. Tapi saya terkedu dengan ucapan minta maaf yang panjang lebar itu, lalu saya bilang sama dia, yang saya akan mencuba makan atas daun pisang bila kami pulang dari bercuti nanti. Nenek-nenek turut ketawa. Mendengar percakapan saya. Mereka pun nanti mau makan atas daun pisang juga.

No comments: