Thursday, April 26, 2012

update saja-saja


Minggu ini ada khabar gembira, yup setelah hampir setahun habis belajar akhirnya saya dipanggil temuduga jawatan yang sesuai dengan kelayakan baru saya. Lama tu, kan. Tapi macam itulah agaknya kalu kita nak keja gomen. Memang kena tunggulah. Dah tunggu, tak pasti juga akan dapat jawatan tu. Biasanya yang dapat interview memang ramai.

Itulah,kan despite orang kita sendiri mengata-ngata, mengeji penjawat-penjawat awam, tapi kalu time buka application, ya saya percaya, orang SPA sana tak perlu risau tentang tak dapat sambutan. Walau bagaimana jijik pun orang nak mengata orang kerajaan ini, lepas graduate, lepas SPM, pasti seperti wajib kita mengisi borang SPA on-line.

Saya dapat interview Penolong Juruaudit. Memang saya gelihati sendirilah, kan. Macam mana orang yang sering dikata-kata tak reti buat kerja, kerja asyik salah ini, nanti nak mengaudit orang lainlah pula,kan. Tapi mana tau rezki saya. Saya tidak pernah berangan nak ber”temu”, dan kalau boleh memang tak mau mengaudit orang yang pernah merendah-rendahkan saya ditahap yang saya memang kalu cerita memang buat diri sendiri aje yang down, kan. Memang minta simpang malaikat 44 dari ber”temu” dengan mereka-mereka itu. Pada saya lagi nanti kalu kita mai audit dia dan katalah ada salah, lagi saya akan rasa serba-salah. Ada orang pula akan rasa hebat kalau dapat buat macam itu,  buat kata-kata kawan-kawan “ko tunjuk kat dia ko ni siapa sebona eh”  Apo eh, nak nunjuk-nunjuk ni, buang karen aje, idaklah kita ni hebat mana pun sebona eh, mati sok semua mati dimakan cacing juo kita nih.

Anyways, like I said ia hanya sebuah temuduga dan belum tentu dapat, walau ada rakan yang konfiden saya akan dapat kerja itu. Masinlah mulut rakan-rakan yang berkata demikian. Moga keyakinan kalian jadi kenyataan hendaknya. Ada juga yang menasihati agar saya jangan overconfident. Saya taklah overconfident pasal jawatan penolong juruaudit itu, tapi saya memang confident, come this July kalau outcomenya tak menyebelahi saya(keputusan temuduga itu boleh diketahui pada 16/7/2012 nanti) saya tetap akan memohon keluar dari Pejabat sekarang.

Alasan, adalah alasanya, quite concrete juga, kalau kawtiem dengan Puan, mesti dia ok dan mau tolong punyalah, kan. Saya memang dah lama nak keluarpun. Saya jenis manusia yang susah nak sakit hati, tapi kalu sekali dah sakit hati, kalu nak maaf, tu memang saya kena kalu boleh tak mau tengok muka orang terus baru boleh maaf dan lupa. Lagi pun orang yang menyakitkan hati itu tak pernah minta maaf langsung pun. Sebab pada dia benda yang dia buat itu betul dan tak salah langsung. Menyakitkan hati sedara-mara, dua-pupu-tiga-pupu thagut macam saya ini  jihad-fi-sabillilah, apa?

So, memang sepatutnya saya sudah tidak berada lagi di pejabat lama usai belajar itu hari, tapi kerana kesilapan teknikal, yang mungkin disangka seolah sedara-mara thagut saya dah bikin sesuatu agar saya balik semula, jadinya saya masih di Jasin lagi. Saya benci orang Jasin? Ha ha ha…biasalah kerja kat kampung memang macam itu, kita masuk kampung orang, dan memang kampung orang itu memang kampung orang elit dan pandai-pandai kalu mereka nak pandang lekeh dengan orang kampung luar itu memang, agaknya kalu kita di tempat mereka pun kita akan rasa orang kampung luar ini memang lekeh dan bodohlah...

Ala deme Alor Gajah tak buleh kalahkan mereka dalam PMR, SPM pun sebab memang daerah deme mamang ada SPBI, ada MRSM super, ada sekolah kawalan 2, dan akan datang ini sekolah SMKA yang mempunyai aras band yang tinggi. Memang susahlah Alor Gajah nak lawan.

Lagi saya saya fikir orang Alor Gajah memang ulu dan solok,  barbaric(cakap kuat-kuat, emosional, bersungguh-sungguh), tu masih ada lagilah agaknya.  Tapi dah kita orang Alor Gajah, walau bagaimana ulu dan cipanpun kita, kalu orang kampung luar tegur kita memang walau kita mengakulah kita ini ulu sikit sebanyak dalam hati ada gak ngata macam ini,
“seulu-ulu, segasar-gasar aku, idaklah aku merampas orang punya benda. Ha ha ha…semanis-manis mulut ko, pantang ada peluang, ruang kosong, anak ko, cucu ko, anak sedara ko, semua nak ko sumbatkan dalam pejabat ini, besok bini baru ko pun, ko nak letak sebelah pejabat ko” hik hik hik hik…

Itulah dia manusia, walau dia tau dia teruk dia dan dia tau nasihat yang orang lain beri itu baguzz, untuk kebaguzan diri dia juga, walau ustaz, ustazah dah berkali-kali pesan, jangan tengok orang, tengok apa yang dia cakap, kita itu masihlah kalau kita tak suka orang itu, memang kita susah nak terima apa-apa teguran dari yang menegur itu.

Oklah babes & gurlz, chow dulu, doakan saya kalau tak dapat jawatan baru itu, cepat-cepatlah keluar dari Daerah Jasin tu. Makin lama aku mengadap muka cikgu-cikgu Jasin nih, makin meluat aku dengan perangai orang bijak-pandai-intelek ini.  Oh yeah hari ini mau cuti, mau collect convo item. 

1 comment:

ayu zan said...

assalamualaikum. maaf tanya.. exam pen.juruaudit w27 tu apa kehendaknya.. sy baru dapat surat tawaran exam dan tercari2 mengenai persediaan. harap dpt bantu sy.

ayuzan@hotmail.com