Thursday, April 12, 2012

Absurdity 40


Ramai yang meramalkan yang PRU13 akan berlangsung pada cuti sekolah yang akan datang. Ada banyak sebablah, dan saya merasakan itulah waktu yang sesuai. Namun ada juga kerisauan bahawa negeri yang ditadbir pembangkang enggan membubarkan parlimen memandangkan masih ada setahun lagi sebelum mandate yang diberi pada PRU yang lalu benar-benar berakhir.

Apapun bila bab-bab undi-undi ini kita suka meramal-ramal walau sebenarnya kita bukan ada ilmu dalam bidang sains politik pun. Kita suka meramal sebab memang itulah kita kut, suka menjangka-jangka siapkah pemenang dalam suatu pertandingan, tak kisah pertadingan laga, ayam ka, lembu ka, waima pertandingan ratu mak nyah pun. Memang kita kata itu haram, tapi kita suka nak menebak ayam mana, lembu mana, mak nyah mana akan memang.

Ok apa ramalan saya ya…saya fikir semeluat manapun pengundi atas pagar macam saya pada BN, meluat lagi saya melihat kemengada-ngadaan pemimpin Melayu dalam pakatan pembangkang. Namun tidaklah itu mengatasi rasa menyampahnya saya kepada ehm ehm ehm yang perasan kalau dia tak menang pun dia bule ugut, minta itu ini pada siapa sahaja yang bakal memang.

Kita orang kecil yang tak sekolah ni, fikir satu aje, alangkah baiknya PAS dan UMNO bersatu, agar yang satu itu tidak besar kepala dan minta benda yang bukan-bukan. Orang kata harga barang naik pun pasal pemimpin Melayu muakan sangat yang satu itu, dan, orang katalah, sebab pemimpin kita dah termakan budilah, suka tak suka terpaksa biarkan sahaja apa yang satu itu nak buat, walau rakyat marhean susah. Orang kata terpaksa kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang di tanah air sendiri.

Saya mendoakan agar PR kalah teruk dan harapnya bila dah kalah mereka bergaduh sesama mereka dan PAS pulang semula kepangkuan BN dan melupakan mimpikan pemimpin ajaib, “wizard” yang berkebolehan menyatukan dunia timur dan barat dan menyelesaikan hutang Negara Greece dalam masa 6 bulan.

Insyaallah, kalu kamu orang terus sembahyang malam, bermunajat Allah akan makbulkan doa kamu, tapi kamu harus ingat, kadang tu, Allah tak makbulkan doa kamu sebab mungkin belum masanya lagi dunia ini nak kiamat pun. Kalu ko tanya saya, yang lemas dengan tingkah laku baik budak muda, orang tua akhir zaman ini memang saya kata, baik esok kiamat pun tak apa. Tapi kalu kamu tanya sama anak kecil, kamu rasa, apa fikir mereka dengan kemunculan Mehdi yang Ayah(Pak long) saya kata, lepas 40 tahun Mehdi, dunia akan kiamat. Walluhuaalam.

Anak,
Tatkala kamu baru belajar akan wizzardnya i-pad
Akan lucunya angry bird
Betapa rangupnya ayam goreng KFC
Dan manisnya rasa Mcflury

Jika aku bilang sama kamu
Semua ini hanya akan bertahan selama 40 tahun sahaja
Maka apa agaknya
Rasa isi hati kamu.
apa agaknya pinta kamu sama tuhan 
sebelum kamu lelapkan matamu
duhai anak?

ii)

tuan,
takkala kamu baru ketemu cinta
merancang mewarnai dunia dengan warna-warna benih  cinta kamu
 tika itu cinta hatimu berbisik
“ ini semua hanya bertahan selama 40 tahun saja,
      sebelum kita merai cinta sejati di abadi sana”
sedang kamu masih merasakan absurdity
cinta sejati  yang terpaksa dikongsi dengan ribuan bidadari yang jauh lebih elok parasnya
Mungkin juga, mungkin juga ia sangat menguji
Iya bisa saja 40 itu menghadirkan depressi yang indak-indak

Kita manusia, memang kalu boleh kita nak menongkat dunia. Pada masa kita berkempenkan maukan Mehdi, menyelesai hutang dunia, mengembalikan keadilan social, mau merampas semula kekayaan yang telah dikumpul oleh zionis kapitalis yahudi secara licik dan seterusnya menyahkan semua keturunan mereka dari muka bumi ini,  kita mau jua nama kita diingati hingga seratus tahun lagi, jadi apa cerita sebenarnya iyeh? 

No comments: