Wednesday, June 30, 2010

Dilanda Angin Sasau




Saya memang tak kuasa nak merayau dan membaca blogger pro-PAS, pro Pakatan. Rasanya cukup saja saya membaca blog Faisal Tehrani dan kengkawan Soljah, dengan geng-geng sastera dia. Saya akan baca blog-blog anti Anwar, pro UMNO. Saya pun dah lama tak baca harakah, satu akhbar yang sangat saya gemari satu ketika dulu.

Saya berhenti membaca harakah sejak Anwar keluar penjara. Kalau saya tatap lama-lama, saya boleh muntah hijau membacanya. Saya ini lebih cepat mual dengan orang yang kalau dia buat tak pe, orang lain buat tak boleh. Dan itulah dia wajah sebenar Brother Anwar kita. Abeh tu lagi sejak dua-menjak berkahwin dengan seteru utama DAP, lagilah saya tak hingin baca harakah. Macam culture shock gitu, macam mamat Melayu nikah dengan Amoi Cina, mamat jadi lebih Cina dari Cina sendiri. Amoi tetap taat pakai cheongsam, angkat colok sembah roh nenek moyang.

Hari ini saya dah mula fenin pula baca blog-blog anti Anwar ini. Dah macam orang sasau gitu. Kenapa mereka kesasauan? Pasal isu 1:40lah. Ngeri? Saya ini lebih suka “be mentally prepared” Saya sudah menyediakan minda saya ke arah kemungkinan Melayu hilang kuasa politik lama dulu dah. Tanda-tanda tu dah ada, tengok sekeliling kita ajelah. Apa lebihnya Melayu ini? Memang lemah dan lunyai, hanyut dalam kawah globalisasi-terlarut dan tersebati dalam budaya hedonisme, lebih omputeh dari omputeh dah. Kalau ada pun anak muda bangkit, seperti selalu diuar-urarkan sebagai geng selawat cinta Nabi, cinta sembah cucu-cicit Fatemah Az Zahra’, ntah macam kueh bangkit tak kembang biak jah rupa bentuknya.

Ada orang ngeri, disebalik kengerian itu mereka masuk UMNO/BN, berkempen menguatkan UMNO/BN. Saya nak masuk apa? Masuk universitilah. Hopefully dengan kelayakan akademik yang tinggi sikit saya akan mendapat gaji yang lebih baik. Pada saya zaman sekarang, sapa memerintah, itu tak penting, sebab di Malaysia kuasa terletak pada kuasa beli. Pekerjaan yang lebih elok akan menyumbang kepada pendapatan yang lebih baik, subsequently menaikkan kuasa beli yang ada pada saya. Ntah apa yang mereka ngeri saya pun tak dapatlah merasai sangat kengerian mereka itu, sebab yang kuat mengeri tu, kuasa beli dia notlah bad mana pun. Oklah tu. Nak jadi macam Donald Trump kut, ha rentikanlah berangan sekuat tu.

Saya rasa kalau DAP berkuasa nanti, kita macam Singapura jah. Kat sana idaklah ada kejadian orang Melayu disembelih cina pun. Mak saya kata cuma orang Melayu tak boleh “angkat muka” ajelah. Kita orang kampung marhaen kat Malaysia ni pun memang dah lama tak boleh “angkat muka”, jadi saya dan mak memang tak kisah pun kalau Melayu hilang kuasa. Kalau ada kuasapun lebihkan berlagak, lebihkan nak membodek dan menjaga hati orang yang memang dah senang dari tolong bangsa sendiri, lebih nak menyenangkan orang pergi sembahyang kat gereja, hari Ahad dari orang pergi masjid hari Jemahat, memang padanlah muka kalau kita sama-sama tak boleh “angkat muka” langsung.

Nak kata kat Singapura sana Islam ditekan, kat sini pun sikit lebih kurang aje. Tapi idaklah teruk benar ditekan, sampai tak boleh sembahyang langsung. Ntahlah kutlah kalau DAP dapat Semenanjung ni, mereka akan lebih berlagak dan halang kita sembahyang. Mereka jadi macam Israel di Tebing Barat sana. Takut juga eh kalau macam tu.

Namun, saya berbaik sangka dengan Allah, bahkan kita semua kena berbaik sangka denganNya. Kalau mereka nak layan kita macam Israel layan orang Palestine, bersamalah kita berbaik sangka pada Allah yang doa-doa agar Allah lindungi kita dari menjadi celaka macam orang Palestine dimakbulkan. Amin.

No comments: